Söndag och träffar en god vän.

Det fläktade skönt genom det öppna bilfönstret. Vilken översikt av väg, folk och små butiker. Jag åkte nämligen lastbil in till stan idag. Underhåll av elnätet, så vi var utan energi mellan 06 till 17. Alltså en gjorde jag en flykt till ett av stadens hotell med generator och airkond.

     Gaspar tog en av sina lastbilar, eftersom frun behövde personbilen. Han skulle jobba på universitet och ge några lektioner, sedan möte med en kollega. Jag tror nog också att han efter jobbet passade på och åkte och hämtade ett nytt lass av sten till ett av sina husbyggen.

     Jag klev in i det svala luftiga hotell Milenio och tråcklade mig fram till kafédelen. Satte mig och väntade på Aida och hennes 8 åriga dotter. Klockan elva hade vi sagt. En timma efter utsatt tid kom de så småningom.

     Dottern är handikappad så det tog extra lång tid att gå idag. Men så äntligen. Det var många år sedan jag träffade Aida och det tog ganska många timmar att uppdatera varandra om vad som hänt sedan sist. Och det var mycket! Så fantastiskt härligt att se Aida som vuxen. Jag lärde känna henne som liten flicka, dotter till en empregada - hemhjälp. Hon har utbildat sig till Revisor och ansvarar för tre olika företags ekonomiska bokföring. Nu drömmer hon om att ta en Magister examen i Ekonomi. Men pengar saknas till terminsavgifterna och tyvärr har jag inga möjligheter att hjälpa henne. Skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa henne att få stadsbidrag, (bolsa de estudos), men vi vet alla att de bidragen oftast hamnar hos ledande personers barn och släktingar. Jag skall i alla fall dra i de trådar jag känner till.

     När vi var klara så kom gamla Phil och vi pratade en liten stund. Det hade redan blivit eftermiddag och jag antog att elen snart skulle komma tillbaka. Hoppade på en Chapa och åkte hemåt. Duschade, klädde om och gick ut till salongen. Där stod maten framdukad med en fantastisk böngryta. Så med ens - strömmen kom - och vände. Nu är det varmt och mörkt igen. Men ok, ganska skönt i alla fall.

Jag hör något som liknar syrsor. JO, jag vet att vid min ålder hör man inga syrsor. Men trevligt låter det i alla fall i ett annars mycket tyst hus då alla barnen är borta på födelsedagskalas.

Tystnad är härligt som omväxling.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0