Nya djupare insikter

Tack vare U-B så halkade jag in på Kanonteaterns filmvisning i Malmö. Vi fick uppleva en indisk familj med mycket speciella och tydliga karaktärer. En ny person anländer i familjen och blir katalysatorn till stora förändringar. Med ens förstod jag hur mycket traditionen går in i människornas celler på den allra djupaste nivån, och hur orubbligt det kan sitta fast. Att bryta med en tradition är att helt förlora sig själv. Med intellektet kunde jag förstå allt detta innan, men under själva filmen och den efterföljande diskussionen upplevde jag även i mitt hjärta känslan av vad tradition innebär. Då kommer tankarna. Alla nysvenskar som anländer med sina varierande traditioner, krocken mellan dom och oss. Vilka enorma trauman detta kan medföra. Det syns inte utanpå.  Nu hälsar jag och tittar på mina grannar med nya mer förstående ögon. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0