Fem våningar paradis för en bokälskare.

 På jakt efter boken Les Trois Femmes Du Consul av Jean-Christophe Rufin, gick jag längs med Rue des Ecoles ner mot boulevard Saint-Michel, och där i hörnet låg den. BOKHANDELN (Gilbert Joseph på 26, 30, 34 Bd Saint Michel) med fem våningar och ytterligare en filial bredvid fylld av småprylar, pennor och anteckningsböcker.

     Men tillbaka till de fem våningarna, det fanns även en källarvåning med enbart barn och ungdomslitteratur. Varför har vi inte ett sådant bokpalats i Sverige? Är det för att vi köper det mesta online eller använder oss av ljudböcker? Jag gör bägge delarna men känslan av att hålla i en bok, läsa på baksidestexten, kika försiktigt inuti - den känslan är enorm. 

     Att gå mellan hyllor och bord är att förflytta sig över kontinenter, uppleva kulturer, religioner, ja kort sagt ALLT. Hela huset var väl organiserat med tydliga skyltar som talade om vilken världsdel, språkområde, typ av litteratur osv. Där fanns personal inom varje område som kunde sina hyllor. 

     Helt utmattad av upplevelsen sjönk jag ihop som en punkterad ballong när jag kom hem.

Men kusinen är inte den som ger sitter stilla. En snabb lunch och snart var vi på väg på vår dagliga långpromenad. Retsamt dyker det längs med vägen upp en trottoar-begagnat-prylar-antikhandel även med böcker ute på ett bord. Jag kunde helt enkelt inte låta bli att göra ett fynd. Boken skulle kosta en euro, jag fiskade upp 30 cent i småpengar och fortsatte leta efter fler småmynt när försäljerskan sa:  "det räcker så" och gav mig boken som jag då fick för cirka tre kronor. Hon fortsatte sedan: "Ingen vill ha småpengar nuförtiden det tar sådan tid att hålla reda på". Jaha tänkte jag, och hemma pantar vi burkar och flaskor för några kronor. Märkligt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0