Gamla vänner

Vi har en lång historia tillsammans. Jag, Hanna, Muarabo och deras döttrar Atti och Naremane. Jag lärde känna dom 2004 efter att Muarabo hade råkat ut för en olycka. Efter den dagen har vi hållit varandra i handen genom åren. I Maputo bodde jag tillsammans med dom i deras hus under flera år. Jag delade rum med yngsta flickan Naremane. Småprat innan vi somnade och mycket skön musik som strömmade ut från hennes telefon. Det var viktiga år.

     Många år senare, när Atti skulle studera Global Health vid Köpenhamns universitet, bodde hon och en vän till henne hos mig i mer än två år. Vilken fin tid det var. Tillsammans renoverade vi mitt kök. Vi rev ner flera lager av tapeter, spacklade, sandpapprade och målade. Kökets bruna väggpaneler blev vita, likaså värmeelementet, fönsterbrädan i asbest åkte ut och nytt golv. Vi jobbade och lät musiken bära oss. Dessa unga människorna hade förstås en helt annan koll på musiken än jag. Så innan deras tid var över hos mig hade min spoitfy fyllts med flera listor av skön musik.

     Förra året spenderade jag en månade tillsammans med dom i Hannas lägenhet i Lissabon.   

     Och nu träffades vi igen här i Nampula vid en gemensam frukost på Hotell Milenio.

     Visst är det härligt med vänner som finns kvar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0