Bank-funderingar

Fick igår kontakt med en möjlig köpare. Nu hoppas jag verkligen att det kan fungera. Men man vet aldrig. Här kan allt hända och det plötsligt. I alla fall mår jag bra och har ingen yrsel kvar. Det är svalare i luften, mindre sol och aningens regn.

     I kväll är jag hembjuden till en kvinna för att äta middag. Jag hoppas att hon kan reda ut lite frågetecken omkring hur jag skall gå tillväga med banken. Det är nämligen flera timmars kö utanför samtliga bankkontor. Det är två olika sorts köer. Ett till bankomaten, den brukar se ut som en vanlig kö, eller den andra kön som går in till banken för manuellt hanterande av ens ärende är oftast en klunga personer.

     Att stå i solen och vänta... Nej det vill jag inte. Tänk, det har inte hänt mycket på den fronten. Här sköts det mesta manuellt och det tar tid. Speciellt sådana dagar som det är löneutbetalning och alla vill betala sina räkningar, eller på fredagarna för att köpa något extra till helgen. Så bra vi har det med internet bank hemma i Sverige.

     För tjugo år sedan såg köerna likadana ut. För bankärenden samlades folk i klunga utanför dörren Då gick man fram till gruppen och frågade: "Vem är sist?"

Jag säger någon. Då håller man ögon på den och vet sedan när det är ens egen tur.  

     Eller om jag skall till bankomaten så brukade jag praktisera det moçambikiska systemet. Jag spanade ut någon längre fram i kön. Sedan gick jag fram till denne och sa: "Hej kusin, jag står med dig." Den så kallade nyutnämnde kusinen och folk längre bak i kön brukade skratta. Det var tydligt med min hudfärg att vi inte var kusiner, men att denna vita kvinnan gjorde som vanliga moçambikier brukar göra var OK.

     Hemma i Sverige är det första december, inledningen på julmånaden. Jag har sett att ni har snö och det är inte utan att jag längtar hem.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kan gå före i kön om du talar om att du är över 60 år. Då behöver du inte vänta. Prata.med vakten!]

2023-12-01 @ 18:11:34
Postat av: Anonym

Du kan gå före i kön om du talar om att du är över 60 år. Då behöver du inte vänta. Prata.med vakten!]

Svar: Jo,och det syns på mig att jag är gammal. Jag blir ofta erbjuden sittplats och med ett leende visar folk att jag kan gå före. Men å andra sidan så är det ok att stå i kö ibland. I Saudi arabien så försvann alla män åt sidorna som i en centrifug när jag och min väninna kom in på banken. Härligt!
Tant Greta i Afrika som kom hem igen.

2023-12-01 @ 18:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0