Tid är pengar - eller??? Men det har inte “banken” fattat än.

4 bankbesök = en hel arbetsdag.

Fyller i en blankett speciellt avsedd för oss som skall lösa ut en check eller ta ut pengar från USD kontot. På denna biljetten skall jag skriva att jag skall resa utomlands, annars får jag inte mina pengar i USD.

Får inte ta ut mer än 5000 USD per dag. Tänk om jag vill ta ut 6000 - då måste jag ha två checker och sedan återkomma nästa dag för de resterande 1000.

Väntar i kö till kassan i mellan 60 till 90 minuter

I kassan 10 - 15 minuter. Mina dokument fotokopieras, min signatur kollas mot databasen.

Banken ringer till kontoinnehavaren för att kolla att det är riktigt att jag har en check på 5000 USD.

Sedan ringer banken till huvudbanken för att verifiera att jag får ta ut 5000 USD.

Under tiden blir jag hänvisad till den lilla blå soffan, och om det finns plats så sitter jag snällt ner och väntar i 30 - 60 minuter. Annars får jag stå. Bara en två sits soffa finns tillgänglig.

Kallas fram till kassan.

Checken stämplas med tre olika stämplar, tjänstemannen skriver en massa på baksidan av checken med speciell röd penna.

Sedan drar han två streck över checken och så till sist får jag mina sedlar.

Ödmjukt tackar jag, banken har än en gång beviljat mig tillstånd att ta ut mina egna pengar och två timmar av min arbetsdag är förlorad.

Gissa om jag saknar gamla hederliga NORDEA.


Kommentarer
Postat av: pruddelutt

Hupp....en svensk bank ter sig ju som en mild västanfläkt jämförelsevis...

2012-04-22 @ 17:46:41
URL: http://pruddelutt.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0