Naiv eller kalkylerande.

Det finns ett beteende här som jag inte kan förstå.

Skall ge två exempel.

En kollega kom idag och bad om cirka 6000 kronor. Han hade köpt en bil, via ett ombud i Sydafrika och nu stod bilen i tullen i Maputo. Han måste betala cirka 40 000 kr i importavgift och nu fattades det 6000 för att han skulle kunna betala. Om han inte betalar så blir det en ganska dyr dygnshyra. Men hur kan man för det första låta en nästan okänd person köpa sig en bil för 100 000 kronor utan att ens veta årsmodell, bilmodell eller övriga uppgifter. Nu har han i alla fall sett en bild på bilen via Emil. Min kollega är inte ens rik, utan det är sparade pengar.

Men att göra ett sådant köp och inte ens ha täckning för alla utgifterna och sedan komma till mig för att mer eller mindre begära att få dessa 6000. Det blir nästan en emotionell utpressning. Han fick INTE några pengar av mig.

Det andra exemplet är en annan person som satte sig i skuld med cirka 40 000 konor. Hans fru lånade pengar ur jobbets kassa, utan att be om tillstånd, för att “rädda” situationen. Då ringer han till mig och nästan kräver att jag skall föra över 40 000 kronor (100 000 meticais) annars så blir hans fru avskedad och själv har han inget jobb. Naturligtvis fick han inga pengar av mig och jag tror nog att de överlevde situationen i alla fall. De hör i alla fall av sig med jämna mellanrum. Om det är för att jag är en potentiell livräddare eller vän, ja det vet jag inte.


Kommentarer
Postat av: Börje i SofieRo

ja du inte helt lätt aat kommentera den frågeställningen, men ett är väl solklart att dom kommer till dej för att du är så hjärtligt snäll!

Men det finns gränser även för dom snälla och jag tror att man är inte SNÄLL att ställa opp på sådant!

Själv har jag inte dom där problemen att bli tillfrågad om att ställa opp, för dom flesta vet att jag INTE är snäll på det sättet!

Jag tycker att om man skall ställa opp så får personen skall personen arbeta för att få det förtroendet!

Jag tycker helt klart att du gjorde helt rätt!

2010-10-01 @ 19:14:52
Postat av: Ulla-Britt Envall

Det var bra att du sade Nej.

2010-10-03 @ 09:14:48
Postat av: Viola

Hej, hej på kanelbullens dag. Ja, vi är inte riktigt funkade här i hemma. Snart är det något som skall firas varje dag. I protest köpte jag inga kanelbullar idag. Ingen av barnbarnen hade tid att baka med mig, så det fick vara.

Jag har ibland undrat om vi är födda med gener som är olika ekonomisk sinnade, eller saknar den där genen som styr vårt ekonomiska tänkande.

Din kollega saknar i alla fall förmåga att se konsekvensen av sitt handlande. Att

du råkar ut för människor som vill låna pengar av dig beror nog på att de tror att du är rik, eller upplevs du så snäll att du ställer upp med några tusen. Eller som du skrev, är en vän och vänner hjälper varandra - kanske något i kulturen. Vi pratar sällan om pengar och att låna är nästan skämigt.

Som du ser har jag börjat blogga igen. Jag blev helt enkelt trött på bloggar. Egentligen slulle det vara roligare att ha några brevvänner och skriva till. Jag har en vännina som tycker jag lägger ner tid på något totalt värdelöst. Jag tycker att hennes broderade dukar som hon lägger i byrålådan och ingen vill ha (hon klagar)är lika värdelöst.

Jag tycker det är trevligt att läsa dina upplevelser - ska kommentera oftare, det blir kanske bara ett hej - tiden du vet.

Vi har en fin höst. Man pratar om brittsommar, och det stämmer. Det är Britta på torsdag och vi ska ha fint väder hela veckan.

Ha det bra.

Kram Viola

2010-10-04 @ 22:11:47
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0