"Macaco Velho" eller klok som en uggla

Min hemhjälp Rodriguez, en man i 70 års åldern håller på att bygga ett litet hus till sig och frugan på tomten till sitt eget hus. Det är nämligen fyllt av barn som vägrar flytta hemifrån och två barnbarn, plus en gammal tant som bara flyttat in. De är 13 personer i hushållet och huset är litet. Och då menar jag litet. Han bygger nu ett två rumshus bredvid det andra huset, så det blir ju nära i alla fall. Han är gammal och trött på att aldrig få vara ifred. Det är bara när han är hos mig och jobbar som inte något barn drar i honom eller kräver hans uppmärksamhet.

Men det är husbygget jag vill prata om. Han har nu gjort 1000 byggblock av cement och sand från floden och snart skall han börja med grunden. Det behövs ju en del armeringsjärn i hörnor och vid överdelen av väggarna. Men om grannarna ser att han använder armerings järn så skvallrar de till någon som säger sig vara från kommunen och som säger sig inspektera bygget, plus att de begär en bra summa i muta för att hålla tyst. Det är inte lätt att vara fattig i bairron. Alltså, Rodriguez kommer att resa väggarna och sedan låtsas han att han lägger grästak på. Vad som sedan sker under det falska grästaket ser ju ingen. Han är ju gammal nog att ha varit med ett tag. Här säger vi om en klok person att han är en “Macao Velho”, vilket betyder ungefär gammal vis apa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är du kvar i afrika eller har du lyckas komma hem .??

Det va många personer där på liten yta.

kram .

2010-09-22 @ 12:04:11
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Suzanne

Åhh underbara rodriguez. Hälsa honom och tacka så mycket för ris och jordnötter. Riset är utan tvekan det bästa ris jag någongång ätit. Det är fantastiskt gott! Stor kram till dig och Rod ;)

2010-09-22 @ 16:43:19
Postat av: Marina

Hälsa Rodriguez också från mig! Imponerande att han fortfarande orkar arbeta, men som du skriver, det är nog mera rofyllt än att vara hemma...

Kram från Marina

2010-09-26 @ 12:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0