Lyxproblem och råttor

Jag har ett lyx problem - är dålig på att laga mat. Vi har ju inte riktigt samma råvaror som i Sverige och nu oroar jag mig för hur jag skall “överleva” i Maputo utan min gamle hemhjälp Rodriguez. Han har hållit mig vid liv med en varierad kost från måndag till fredag varje vecka sedan 1996. Lördagar och söndagar när han är ledig, fuskar jag med spagetti, riven ost och salt, eller en grönsallad med joghurt som dressing.

Varje måndag morgon ger jag honom pengar för en veckas matinköp. Så säger jag: Alguma coisa, vilket betyder: Någonting. Det blir nästan alltid någon köttgryta på måndagarna, eftersom han själv gärna äter kött åtminstone en gång i veckan. Och han äter mycket. Han är liten och mager, men kan klämma i sig 10 potatisar, huvudmaten och sallad utan problem. Det är fascinerande att se.

Jag har alltså köpt en kokbok med vegetariska rätter. Lite böngrytor och liknande skall jag nog klara av.

Ser faktiskt fram emot utmaningen.

UPS, nu hörde jag råttfällan slå igen. Vi har fångat fyra råttor på två dagar. Tycker lite synd om dom, de är faktiskt ganska söta med sina stora öron, de små klotrunda svarta ögonen, den mjuka pälsen och den långa svansen. Men de är inte så praktiska att ha inomhus, loppor band annat. Jag har just nu ett trettiotal kliande loppbett på kroppen, som jag fick under den gångna helgen..

Och idag upptäckte jag att organisationen har glömt att förnya mitt arbetstillstånd. Det gick ut den 1 Oktober 2009. HOPPSAN jag är “illegal” men tack och lov har jag permanent uppehållstillstånd.

Ja ja, vi hörs i morgon - om vi inte får elavbrott då också som vi hade alldeles nyss.


Kommentarer
Postat av: Börje i Bäzika

Jag börjar med att tacka för samtalen under sommare, jag har full förståelse att din vistelse i Sverige, kan bli hektiskt, med att träffa barn - barnbarn och släktingar!

Den stående inbjudan finns ju kvar, bara meddela tid och rum, så ordenar vi resten!

Jag kan förstå dej att vi har drabbats av "ego" febern här hemma och glömmer lätt bort våra medmäniskor och i viss mån våra nära och kära!

Hoppas på att du får en dräglig tillvaro där nere!

Här kommer vi alla att kunna säga - vi vann valet -

sen att det inte blev riktigt som vi tänkte är en annan sak!

Må väl och sköt om dej!

Allt väl här oppe fint väder och rätt temperatur!

2010-09-17 @ 12:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0