En vanlig dag.

A och L åker ut i distrikt för att kolla läget, 9 distriktsövervakare är i full gång, och 180 promotores som håller på och tränar 1800x5 = 9 000 supportgruppsmedlemmar. Denna veckan och nästa. Allt är förberett med mellanmål och dygnsersättningar till dem alla. Informationsmaterial upptryckt och klart för utdelning i samband med träningen. Supportgrupperna består av by ledarna, vilket ofta innebär att de är de äldre och visaste i byn. Om det finns “häxdoktor” och traditionell barnmorska så är de också med i gruppen. Dessa människorna är ofta mycket kloka och fulla av visdom. De löser konflikter på det mest fantastiska sätt. Böter kan vara att ge bort en kokospalm, eller en höna. Vid grova familjetvister kan mannen lämna tillbaka hustrun till hennes föräldrar, eller frun kan skicka iväg maken och lämna honom hemlös om han inte sköter sig. Det är dock mycket sällan det händer, men jag har ett fall där en animadora, som efter sin första grönskaks skörd sålde tillräckligt med tomater så hon kände sig rik nog att köra maken på porten. Han hade nog inte varit en speciellt bra make får man förmoda. Tänk vad en liten påse frö kan ställa till med.


Kommentarer
Postat av: Malin

Joo det har du rätt i, had jag fått bestämma hade ju min dotter fått övernatta på csk... jobbigt många gånger att ha stöniga 18-åringar! Härligt att hälsa på hos dig igen, du har alltid såna fantastiska berättelser, nyttiga för oss här hemma att ta del av.... Hoppas allt är bra med dig... Kramiz m

2010-09-21 @ 07:57:43
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Börje i SofieRo/Bäzika

Ja du man får nog vara glad att man bor där man är, för kanske man var utbytt vid det här laget!

Jag och min älskade hustru firade 44 förförelseår - 43 förlovnings år - 42 bröloppsår!

Må så bra och tack för alla rapporter!

2010-09-21 @ 16:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0