8 Mars idag.

FSCCI Food Security Community Capacity Index, ja det håller vi på och studerar nu i tre dagar. Det är ett instrument som Africare, en Afroamerikansk organisation har använt i över 12 års tid i olika länder i Afrika. Det går ut på att öka kompetensen hos by innevånarna så att de kan lära sig en metod att utvärdera och planera sina aktiviteter beroende på behov i byn och sedan hur de går tillväga för att få eventuell hjälp utifrån. Men innan föreläsningarna startade reste sig alla männen, någon höll ett litet tal till kvinnan och applåder. Det är ju den internationella kvinnodagen idag. Den 7 April är det den Mocambikanska kvinnodagen och då är alla lediga. Då skall männen ge sin kvinna en gåva och dessutom koka maten den dagen och det händer faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Viola

Er kvinnodag påminner om vår Mors Dag. Far lagar middag och köper blommor.

TV har visat på många demonstrationer världen över idag. I Stockholm gick några hundra mammor med barnvagnar och plakat. Deras budskap var att regeringen skulle tillsammans med andra länders regeringar diskutera mödravården. I många länder är den obefintlig. Något som du säkert har träffat på.

I Spanien demonstrerar kvinnorna för att de vill att regeringen skall förbjuda kvinnomisshandel.

Hur länge skall det dröja innan man och kvinna blir jämlika?

Vad härligt att du har någon som vakar över dig.

inte bara spindeln.

Jag läste i ett inlägg du hade om att du inte gillade laga mat. Man kan bli trött på det ibland.

Men att bara att pasta med salt på buu. När jag är ensam hemma då kokar jag potatis och äter det med grädde och lingonsylt. Kanske buu i din mun.

Ha det så bra.

Kram Viola

2010-03-08 @ 22:57:12
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com
Postat av: fia

En kvinno dag där med kan nog va bra men jag tycker att kvinnorna ska få hyllas i sin vardag där dom är i sitt rätta element .

ha det så bra .

kram .

2010-03-09 @ 10:46:13
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Börje i Bäzika/SofieRo

Ja du där ser du att det ger resultat jobbet du/ni gör där borta!

På tal om kvinnodagen så har jag kvinnodag varje dag med min hustru- middag varje dag sen 33 år tillbaka när hon jobbar!

Jag/vi har kunnat ordna barnpassning och jobb inom familjen!

Och nu får man skämma bort barnbarn och en 3 månaders schäfervalp!

Sköt om er alla på bloggen, det är snart midsommar!

2010-03-09 @ 12:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0