MC olycka

Lördags morgon, kroppen helt slö och tung, då piper det till i telefon. Jag ignorerar det och vänder mig om på andra sidan. Då piper det igen och igen och igen och till slut en riktig ring signal. Jag förstår då att detta inte är något vanligt hej-hur-har-du-det samtal. Svarar alltså och får då veta att min 70 årige hemhjälp varit ute för en motorcykel olycka och behöver transport till sjukhuset.

Det blev snabbdusch och lite hemlagad yoghurt och sedan raskt iväg.

Han sitter på vägkanten när jag kommer, det två äldsta sönerna har kommit. Vi åker då till sjukhuset och jag lämnar av dem där. Tar en vända till Shoprite och handlar det allra nödvändigaste. Då ringer Ussene, Rodriguez äldsta son, SJUKHUSET HAR STÄNGT. De har stor rengöring. Jag blir inte förvånad, här kan allt hända, även att man stänger ett centralsjukhus med tillhörande akutmottagning.

Så det blev till att hämta den skadade mannen och köra honom hem. Näsblod, ont bröstkorgen, men andas normalt, förmodad revbensfraktur, ett stort blåmärke och svullet på höger lår, rejält ont i huvudet. Tio timmar senare när jag tittar till honom igen, så har han fortfarande blod i näsan. Blir orolig, skallfaktur? Han har riktigt ont i huvudet. Vad gör man när sjukhuset är stängt? Vila och Alvedon - detta är Afrika.

Jag reser iväg i morgon, och kommer alltså inte att blogga förrän på Torsdag nästa vecka.

Ha et bra och gnäll inte över vårdköer och annat, de stänger i alla fall inte dörren mitt framför näsan på dig.


Kommentarer
Postat av: Eva

Det är nyttigt att bli påmind om hur bra vi har det här hemma. Jag hoppas verkligen att vila och Alvedon räckte till!

2010-04-11 @ 09:35:15
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Viola

Ha der så bra du också och jag lovar - inte ett ont ord om vården i Sverige.

Kram Viola

2010-04-11 @ 09:36:50
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com
Postat av: Börje i SofieRo

Ja ytterligare hur orättvist det är i denna värd!

Den svenska sjukvården är helt fantastisk och vilka underbara mäniskor som jobbar där till "inga" löner!

Hoppas verkligen att det löser sig för den skadade!

Hur kan detta uppstå att stänga sjukhuset helt, helt befängt!

Men hoppa och skrika hjälper nog inte!

2010-04-11 @ 10:23:20
Postat av: LiseLotte

Man ska helst inte vara sjuk i Mozambique eller är det så i hela Afrika? Snacka om att strunta i människor.

2010-04-11 @ 23:36:48
URL: http://liselottesjodin.blogspot.com/
Postat av: anna-mi

Det är egentligen sådana här enskilda, konkreta, fall som skakar om en mer om de stora övergripande rapporterna om skillnaderna mellan i-länders och utvecklingsländers levnadsbetingelser.

Nä, i Sverige stänger man inte sjukhus rent fysiskt framför näsan på sjuka människor. Här ser man till att friska människor är instängda ensamma i sina hem istället.

2010-04-12 @ 08:10:10
URL: http://wendel.bloggie.se
Postat av: Happy

Vilka kontraster det är - blir alldeles stum. Hoppas den gode mannen får vård snart.



Har inte varit här på länge, hoppas allt är bra med dig! Kram!

2010-04-13 @ 21:04:52
URL: http://happyontheway.blogspot.com
Postat av: fia

Men hjälp inte bra alls . Hoppas verkligen att han får vård kan inte göra annat än att hålla tummarna och uppskatta den vård vi har här i sverige.



Stor kram till dig och mannen så han får vård snart hoppas .

2010-04-14 @ 09:38:47
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: ansepanse

hur olika det kan vara i olika delar av världen

kramar

2010-04-15 @ 20:18:14
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0