Inbjudan


På bilden några veckor gammal

Soraya, 15 år, har under året som gått pyntat sina väninnor, flätat deras hår i konstfulla slingor och sparat ihop till 100 meticais, motsvarande 35 kronor. För dessa pengarna har hon idag köpt ris, lite bönor och vetemjöl till en tårta. Hennes lilla dotter Tatinna fyller nämligen ett år den 8 januari. Ettårsdagen är den viktigaste födelsedagen i ett barns liv i Mozambique för då har barnet överlevat sina första kriser i livet och det måste firas. Idag fick jag en fantastiskt sött hopskriven liten inbjudan på en papperslapp. “CONITE, Tatinna tem a honra de convidar a Sra. Greta a participar seu lanche sera no dia 08/01/2010 pelas 18:00 horas, na residencia dos seus avos. NB: Nao perca a precensa” Med andra ord: INBJUDAN, Tatinna har äran att inbjuda Fr. Greta att delta i en måltid den 8 januari 2010 klockan 18.00 hemma hos sina far och morföräldrar. PS. Utebli inte.

Nej jag uteblir inte och jag tar med mig en levande kyckling.


Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, vilken fin bild och vilken underbar inbjudan. Och tack för att du delar med dig av allt som händer därborta, och att vi påminns om vilka skillnader det är mellan länderna.. De får utstå massor medan vi här hemma klagar för småsaker. Behöver verkligen tankeställaren.. Hoppas ni får en fin och minnesrik 1-årsdag! Kramiz M

2010-01-06 @ 21:28:14
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0