Sanningen är rund rund och rund.

Elektrikern kom idag för att fixa med min lampa i arbetsrummet. Det är lördag och då betyder det att han har något på hjärtat. Man går inte hem och fixar jobb frivilligt en lördag utan orsak. Det tog inte många minuter innan han hade förklarat problemet för mig. Han behövde 300 Mts, ungefär 100 kronor för att resa till ett Namialo fram och tillbaka idag. Ett telefonsamtal hade väckt honom tidigt i morse. En äldre släkting till hans fru meddelade att brodern till frun hade dött igår. Här meddelar man inte den tråkiga nyheten direkt, utan försiktigt via ombud, i detta fallet är det maken till den omkomnes syster som får ta emot beskedet. Nu behövde han resa till Namialo för att förhöra sig om hur det hade gått till och andra praktiska detaljer. Först därefter skulle han resa tillbaka till Nampula och i lugn och ro berätta för sin hustru att hon förlorat sitt enda syskon, sin lillebror, i en trafikolycka.

Jag får mig en tankeställare. Att vara kvinna här är så helt olika emot att vara kvinna i Sverige, men ändå har vi så mycket gemensamt. En tanke fladdrar förbi i mitt medvetande: Vad skönt om någon tar över mitt ansvar. Eller nej, inte alls, jag vill veta, bestämma och sköta allt själv, eller vill jag det?

Kommer ihåg när jag jobbade i Saudi Arabien i den lilla byn Al Bahah, hur kvinnorna gick framför sina män i butiken, pekade med sitt lilla finger och mannen plockade flitigt ner varorna i kundvagnen, bar på barn och betalade i kassan, alltmedan kvinnan passivt väntade. Det hade jag nog gärna velat byta till mig, tror jag…..

Förresten, jag är feberfri idag och känner mig nästan pigg igen.

Antonios pappa som blev opererad har tillfrisknat och åkt hem till Memba, eskorterad av sin son Antonio.

Lördag kväll, lugn och ro på gatan utanför mitt hus och jag ser fram emot en härlig sovmorgon i morgon, dessutom kommer Ausi tillbaka från sin lilla minisemester i Dar es Salam i Tanzania. Då vill jag höra ALLT…..


Kommentarer
Postat av: lejonet

Fick han sin hundralapp? Det är väl inte så dyrt för en elektriker att komma hem till en på en lördag... jag hade gärna betalat det! Hehe, det var inte poängen, jag vet. Det där men männen i Saudi var roligt. Här i Sverige pekar kvinnorna i butiken men männen står och tittar upp i luften, för de skulle hellre vara hemma och titta på fotboll...

2010-02-07 @ 09:58:47
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: Börje i SofieRo

Här har vi i deag -16 grader och soligt men närmare en meter vit snö!

Min svåger har jobbat i Saudi i ca 15 år så ni skulle ha mycket att snacka om!

Ja du det skall vara svårt för dej att sortera bort alla som "tigger" pengar för sin överlevnad, men ett ordspråk kan vara - bättre att ge med varm hand än med en kall----

Sköt om dej och tack för alla inlägg på bloggen!

Vi själva sköter om oss så gott det går!

Snart är det midsommar!

2010-02-07 @ 10:12:45
Postat av: Tant Greta i Afrika

Ja, snart är det midsonnar och nog har man det bra alltid. Skall snart ut och äta Lunch med Ausi och Luis som kom tillbaka igår kväll.

2010-02-07 @ 11:00:05
URL: http://gretastina.blogg.se/
Postat av: Viola

Fint att veta att du är bättre.

Tog Elektrikern extra betalt för att det var lördag?

Blir du ibland utnyttjad för att någon tror du är rik?

Ja våra kulturer är olika. Här hemma finns många "kulturer" när det gäller man och kvinna.

Jag ser ofta en familj gå förbi här. Hon kör barnvagnen ned två barn, har ofta flera kassar och mannen går bredvid och pratar i mobilen.

Jag har inte något emot att slippa göra vissa saker, men jag vill ha kontroll. Jag skall lära mig inspelning på DVD från datorn, bekvämt när herrn gör det. Vad gör jag när han inte är hemma - Jo, struntar i det. Det ska bli ändring på det. Vi ska köpa ny TV och när den kommer i huset - då så.

I dag har vi 4 minus och strålande sol - vintern när den är som bäst.

Kram Viola

2010-02-07 @ 14:22:39
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0