Chêne

Klockan 04, det är den svåra

Klockan 12.30 det är den lätta

Klockan 15.45 lite knepigt för då är man fortfarande på jobbet.

Klockan 18.00 lite beroende på när solen går ner

Klockan 19.30 den är svår. Då har man kommit hem från jobbet, är hungrig och trött.

Nu förstår jag varför mina muslimska kolleger, speciellt han som är muslimsk ledare är så trött ibland. Det blir ju faktiskt inte många timmars oavbruten sömn mellan alla fem bönerna. Tänk dig att gå upp vid tre halv fyratiden för att vara i moskén klockan 04. Jag hör deras böneutrop och väcks ibland av sången, men på ett behagligt sätt. Tycker faktiskt om deras melodiska kallan till bön. Kanske var jag muslim i mitt förra liv….. Tål att tänka på….kvinna eller man…..

Min kollega, Amur är Chêne, dvs religiös ledare, en titel som han fått i arv av sin far då denne dog i hög ålder. Fadern, som jag träffat några gånger på Ilha hade enligt ryktena 32 barn, men av dem alla så skrev han in Amur, en av de yngre sönerna, till att bli sin efterträdare. Den gamle gjorde faktiskt ett klokt val. Amur har en positiv utstrålning och ett sätt att vara, pigg alert och mycket omtänksam. Det är han som tar initiativet till personalvårdande insatser när någon behöver, det är han som är kontaktpersonen för vår organisation när det är begravningar, både kristna som muslimska. Det är han som valts till gruppen av förtroendemän/kvinnor bland personalen. Jag är riktigt stolt över att ha honom i mitt team och jag förlåter honom gärna när han nickar till en och annan gång under långa möten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0