Massa prat

Regnen har kommit, åtminstone på vägen mellan Nacala och Nampula. Det var som att köra i en dusch när jag var på väg hem i fredags, alltså inget vidare körväder. Några mil från Nacala var vägen blockerad av en lastbil som hade vält och dragit med sig två kontainers Olyckligtvis hade det hänt på en 1 km lång bro. Tack och lov för fyrhjulsdrift. Jag fick köra av bron och leta mig fram vid sidan av bron, lera, ojämt, och maximal guppigt, upp och ner över torkade växter, lera och vattengropar, sedan upp på en järnvägsvall och över ett järnvägsspår och massor av lera på grund av regnet. Full speed och upp på vägen igen efter drygt en kilometer - och det gick!!! Mina ben darrade och hjärtat bultade, men det gick. Om jag inte hade varit tvungen att komma fram till Nampula innan 15.30, så skulle jag vänt tillbaka till Nacala.

Nåja, hamnen i Nacala skickade ut en kran som kunde rensa vägen lite senare.

Veckan började med en tur till Ilha för att jobba med Michelle (Peace Corp volontär) i en och en halv dag, sedan till Nacala och delta i en katastrofövning en heldag.

Och så har jag varit på ett muslimskt bröllop idag. Vacker ceremoni där bruden skall svara ja tre gånger - och det gjorde hon…. för andra gången i sitt liv, så nu är det nog på RIKTIGT.

Männen och brudgummen sitter för sig i den tillfälliga moskén. Bruden och kvinnorna sitter på en annan plats. Bruden är heltäckt av ett vacket tygskynke, och tre gånger lämnar brudens manliga budbärare moskén för att gå till bruden och fråga om hon vill gifta sig med mannen. Samma sak sker för brudgummen som också skall svara ja tre gånger. Efter lite mer ceremonier växlar de sedan ringar och eftersom det här är i oblyga Afrika så ropar folk - kyssas, kyssas, kyssas.

Nu går ögonen i kors och jag skall snart släcka lampan. Ha det bra alla därhemma.


Kommentarer
Postat av: Viola

Jag förstår du måste vara en hejare på att köra bil, och framför allt inte ha vilken skrothög som helst.

Har du regnperiod, så har vi här hemma ruskperiod.

Duggregn och disigt. Men idag har vi tändt det första adventsljuset och i många fönster lyser adventsstjärnorna.

Visst är det facineande med olika kulturer, jag tänker på din beskrivning av muslimskt bröllop.

Mitt barnbarn 20 år är kär i en flicka och vars familj är muslimer. Flickan vågar inte tala om att hon träffar en svensk kille. Vi är oroliga vad det ska bli av detta. Familjebanden är starka i muslimska familjer. Min sons familj har inga synpunkter på religon men har svårt at förstå otoleransen. Ja, vi får se hur det går.

Om en stund ska jag gå till Domkyrkan och höra en adventskonsert med många körer.

Sköt om dig och ha det så bra.

Viola

2009-11-29 @ 16:14:46
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com
Postat av: Börje i SofieRo

Som sagt bra kvinna klarar sig bäst!

tar bara lite ont att inse det att ni klarar er utan en karl, i kniviga situationer!

Du är bäst, sköt om dej ja ni alla ute i vida värden!

2009-11-29 @ 19:05:28
Postat av: fia

å låter som ett fint bröllop . vilken bilresa du va med om förstår att benen skakade .

En liten fråga undrar hur länge du har varit i afrika för det är väl där du är . ??? hoppas jag har fattat rätt nu hihihi.

kram .

2009-11-30 @ 10:53:37
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0