Murrumbala i Zambezia

Så har jag för första gången landat på en landningsbana som är en gräsmatta. Lite väl spännande i min smak. Vi möttes av en polis med sin AK47:a väl synlig och Fuvela försvann snabbt in bland hyddorna för att leta reda på en latrin, piloten gick självklart fram till kanten av den så kallade landndingsbanan och kissade i vid stråle. Själv stod jag med benen i kors. Så kom då äntligen en folkswagen buss för att hämta oss. En folkswagenbuss, det betyder att de måste ha rimligt bra vägar här i Murrumbala. Det kändes tryggt. I Nampula är vi hänvisade till Landcruiser eller Toyota med fyrhjulsdrift för att komma fram till alla de ställen där vi arbetar. Det är kväll, jag sitter i min "svit" och lyssar på den Afrikanska nattens alla ljud, en och annan mänsklig röst tränger fram och i fjärran hör jag böneutroparen sjunga sin kallelse till bön. Har just monterat mitt sängtält som är ett myggnät i form av ett tält. När jag kryper in i det så kan inga loppor, spindlar eller andra kryp nå mig. Om en liten stund skall jag föröska koppla upp mig på internet för att se om jag kan skicka detta. Har köpt en ny Nokia och Jorge har visat mig hur man skall göra - så nu gäller det. Håll tummarna!


Kommentarer
Postat av: Tesstamente

Vilket otroligt liv du lever. Du gör helt rätt som dokumenterar det här, jag önskar jag hade gjort detsamma när mitt liv var mer spännande:-)

2009-05-25 @ 20:29:45
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Ulla-Britt

Hej. JA, så är det att leva i Afrika. Du upplever och ser händelser som är totalt olik en svensks påtvingade konformitet. Det verkar säkert romantiskt för en del, men livet i Afrika är inte en dans på rosor. Det som är spännade med Afrika är de fattiga och inte räkna med människornas otroliga överlevnadsförmåga och styrka i all den skit de måste leva i. Jag tror att tredje världen och Afrika tillsammmans med den är framtiden i vår värld.

2009-05-26 @ 19:04:36
Postat av: Ulla-Britt

Hej JA, det är spännade att leva i Afrika. Det är möjligt att uppleva händelser och se saker som inte är möjligt i ett påtvingat konformistiskt Sverige.

Livet i Afrika är inte en dans på rosor, jag beundrar fattiga afrikaner som inte räknas för något. De kämpar och ger aldrig upp i det sketna liv som de är tvugna att leva. Kanske upplevs det som romantiskt av en del.

2009-05-26 @ 19:12:48
Postat av: Ulla-Britt

Hej JA, det är spännade att leva i Afrika. Det är möjligt att uppleva händelser och se saker som inte är möjligt i ett påtvingat konformistiskt Sverige.

Livet i Afrika är inte en dans på rosor, jag beundrar fattiga afrikaner som inte räknas för något. De kämpar och ger aldrig upp i det sketna liv som de är tvugna att leva. Kanske upplevs det som romantiskt av en del.

2009-05-26 @ 19:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0