Batteri byte



Så ville hon inte längre. Uuu uuu uuu låter det när jag försöker starta den gamla damen - min bil, en Nissan Hardbody som tjänat mig troget sedan 2000. Vi har rest genom vatten och lera, upp och ner genom gropar, genom sand och högt gräs, alltid tryggt tillsammans. Men nu var hon trött. Jag tar ut det gamla Decor batteriet och byter mot ett nytt, men aj vad ett batteri kan vara tungt. Jag får be min dagvakt Sr. Antonio om hjälp. Vi vrider och vänder, vi skruvar och fixerar och till slut sitter det där det skall. Ingen av oss har bytt bilbatteri tidigare, så vi skrattar stolt tillsammans när den gamla damen efter bytet startar prompt.

Eva som varit i Nampula och inhandlat diverse grejer till sin restaurang Anchoradoura på Ilha, fyller nu bilen med bland annat minst 20 kg ost, stora burkar med ansjovis, massor av vin, dunkar med färg och allt annat hon behöver. Man kan gott säga att det inte ens fanns plats för någon passagerare när hon stuvat färdigt. Att ha prylar på flaket är inte speciellt smart, eftersom det kan både regna eller bli attackerat av tjuvar - även under färd i stan. Fattigdom och hunger är uppfinningarnas moder och tjuvarna vet precis var de skall "anfalla". Packat och klart så bar det av till Ilha.

Själv fick jag snällt stanna hemma och kurera min förkylning - tyvärr. Idag är det söndag och huvudvärken är nästan borta, bara lite ont i ryggen efter att ha legat i soffan hela helgen och flippat genom alla TV kanalerna. A luta continua...Kampen fortsätter....och i morgon är det måndag.


Kommentarer
Postat av: Mamm A

Bra jobbat där! (med bilbatteriet) Ibland är det skönt att få känna sig sådär "fixig" - lite stålkvinnan över det hela. Bytte däck själv en gång fniss - inte alls lika komplicerat som ett batteri dock. Sedan tycker jag det är kul att leka med skruvdragaren jag fick av min pappa en jul - otippat kul present. Jag gissar att du får klara dig själv och har lärt dig massor sedan du flyttade ner. Vi snackar om skilda världar igen o jag blir återigen ödmjuk över att jag lever i ett land där det ändå är så tryggt som det är. Hoppas du kryar på dig snart!

2009-05-04 @ 09:00:32
URL: http://prinsgus.wordpress.com
Postat av: Raggoparden

2000? Bara nio år? Herregud, min volvo är från -94, hoppas den inte lägger av än. Fast nytt batteri har den ju fått några gånger :)

Har du bilder från lilla huset på ön?

2009-05-04 @ 09:37:38
URL: http://raggoparden.se
Postat av: Eva-camilla

Åh..aldrig kul när en gammal "trotjänare" ger upp. Hoppas din förkylning ger med sig snart..skickar en "krya på dig kram" genom cyber rymden!

Kramar

2009-05-04 @ 19:10:28
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: Daniel

Envis gamla Bettan! :)

2009-05-05 @ 14:06:28
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Börje i SofieRo

ja du gamla trotjänare det är något visst med dom i alla fall!

Bilar och kvinnor samt vin blir bara bättre med åren!

Själv har jag en "trotjänare" bil alltså, Ford Mustang 1967 den har bara gått på asfaltvägar skulle jag tro!

Krya på dej och må väl!

2009-05-05 @ 14:58:56
Postat av: Börje H

ja du gamla trotjänare det är något visst med dom i alla fall!

Bilar och kvinnor samt vin blir bara bättre med åren!

Själv har jag en "trotjänare" bil alltså, Ford Mustang 1967 den har bara gått på asfaltvägar skulle jag tro!

Krya på dej och må väl!

2009-05-05 @ 15:00:53
Postat av: Lejonet

tur att du inte har en splitter ny bil... på vissa märken kan man inte byta batteriet längre! En kompis har en ny BMW och han kunde inte hitta batteriet överhuvudtaget!

2009-05-05 @ 16:30:45
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: 40-tallisten

Hur är det med dig? Är du inte fri från förkylningen? Jag saknar dina intressanta beskrivningar om hur du har det långt borta från Sverige.

Krya på dig!

2009-05-07 @ 18:22:17
Postat av: Fru Pusselbit

Att byta bilbatteri var inte dåligt gjort! =)

2009-05-09 @ 12:20:42
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0