Idag kom posten.

Pedagogiska magasinet, Vårdfacket, Omvårdaren och Lärarnas tidning, allt på en gång för flera månader. Ja, det är inte varje dag någon av oss, jag eller Lotta, går till vårat gemensamma postfack i centrala Nampula, för att se om det kommit några nyheter. Vi har en enda nyckel, som dessutom alltid hakar upp sig eftersom den är tillverkad av en plåtbit. Men nu tycks postfacket ha varit fullt. Kommunikation - tack och lov för e-mail och Skype! När jag först kom till Mozambique 1996 kände jag lyxen av att ha tillgång till fax och telefon! Min lägenhet var bostad, kontor och gästlägenhet för diverse nordbor som passerade Nampula. Men mycket har ändrats, numera bor jag i hus med trädgård, har egen bil, går till ett kontor och har wireless internet hemma. Då såg man sällan någon bil, och alla skyltfönster var täckta av gulnat tidningspapper, nu har vi trafikljus, parkeringsproblem och matvaruhus. Men ibland längtar jag tillbaka till "den gamla .... tiden" då vi umgicks mer, behövde varandra och stöttade. Fast kanske är det jag som har förändrats mest.....Tror faktiskt det.


Kommentarer
Postat av: Viola

Jag vill gärna hålla med dig om att man ibland längtar till "det gamla", men utvecklingen måste gå framåt.

Jag sitter här och försöker se framför mig hur du har det - verkar som lite varstans. Det är väl i alla fall varmt. Här regnar det och är bara 12 gr. I morgon är det midsommarafton. Tänkte det skulle vara picknick i det gröna, men det får vi nog glömma.

Vi får dansa "små groderna" runt majstången så vi håller oss varma.

Midsommarhälsning från Viola

2009-06-18 @ 18:15:11
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com
Postat av: Börje i SofieRo

Vad bra att det går "framåt" hos folket där hos dej, men ibland kan den gamla tiden vara nog så bra!

Här i SofieRo strålande sol dygnet runt och en behaglig temp på +24 grader i solen! Midsommar firar vi med glada vänners lag, äta gott och må väl!

Tag hand om dej och de dina nya familjemedlemmar!

2009-06-18 @ 21:20:01
Postat av: Eva-camilla

Oj då har du mycket att gå igenom med posten..under tiden firar vi en svensk traditionell midsommar härhemma. Du vet för mycket snaps & för lite sill..hehe

Trevlig midsommarhelg!

Kramar

2009-06-19 @ 09:46:59
URL: http://evamum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0