Sista dagen av tre

Gruppen sjunger en rytmisk melodi, en kvinna dunkar stången ner i trämorteln - dunk, dunk, dunk i rytm med sången medan en annan kvinna sitter på en stol och rör i grytan som kokar över kolelden. Hon är vad man kan kalla fullvuxen, bred och stabil sitter hon med fötterna stadigt i marken. Hon vaggar i takt med sången och dunkandet från morteln alltmedan hon rör runt i grytan. Jag känner mig som en betraktare från en annan värld, och dessa är mina nya kolleger som nästa vecka skall ut till sina respektive kommuner. Det svävar en harmoni över gruppen, de har pratat, berättat historier skrattat, lagat mat i tre dagar, lärt sig nya tekniker men framför allt lärt känna varandra och jag känner att de är nöjda.

Ett svagt hopp börjar ta form inom mig - hoppet att gruppen skall bli starkt sammansvetsad, vara stolta över sig själva och sitt kommande arbete, för att sedan kunna inspirera och stimulera vidare neråt i leden. Om vi lyckas med detta kommer vi att kunna nå vårat mål med att nå ut till 127.000 gravida eller ammande kvinnor samt barn under 5 års ålder, via en planerad kaskadeffekt.

Om vi lyckas kommer det att födas fler friska välnärda barn med chans till ett aktivt liv. Färre barn kommer att dö i diarré, malaria eller lunginflammation tack vare ett förbättrat näringsstatus. Vi måste helt enkelt lyckas! Alla måste göra det där lilla extra, det där som man gör, när man är övertygad och inspirerad. Det har i alla fall börjat bra.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Greta-Stina Det är väldugt intressant allt det du skriver om nutrition. Ett spännande och givande arbete,som gör nytta. Skriver en e-mail i helgen om mitt tentaresultat.

2009-01-22 @ 19:15:20
Postat av: Helena

Vilket spännande jobb du har. Det hade jag kunnat tänka mig om jag hade utbildning för det. Men som fritidspedagog kommer man inte utanför Sverige skulle jag tro.

Filmen kommer säkert på DVD så småningom.

Ha det gott.

2009-01-22 @ 19:24:58
URL: http://solgudinna.blogg.se/
Postat av: Maria

Det låter som att ni håller på att ro i land en stomme i erat projekt, jag tror på ett bra grundarbete..

Ni gör en enorm insats i erat arbete, all heder till er !

Må så gott !

2009-01-22 @ 20:40:12
URL: http://hippamorsan.blogg.se/
Postat av: Jossan

oj ja det var verkligen billigt.

det måste kännas bra att göra så mycket nytta. hur länge har du jobbat med detta?

2009-01-22 @ 20:40:13
URL: http://littlepinksecrets.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: HIhi-- jaop! matte matte matte C C C

2009-01-22 @ 20:42:23
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Malin

Det låter ju kanonbra, även om det blir på gott och ont. Att vara ärlig, gör sitt eget hjärta gott i alla fall! Blir lite bloggtorka ett tag framöver, då min dator gått sönder. Får väl låna dotterns mellan varven i alla fall... Kramiz M

2009-01-22 @ 21:23:10
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: fia

tackar så hjärtligt för dom varma orden . jag ska hålla tummarna för att ni lyckas med en sådan viktig uppgift , tänk vilken frihet för dom att kanske få slippa dessa sjukdommar som vi här i norden tar för givet att dom inte finns , tänk va orätt vist livet kan va , men det finns en rätt visa i erat arbete.

en stor kram och all lycka till.

2009-01-22 @ 21:44:25
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Idag blir det en seeeeg japp till skvallerblaskan...och jag har faktiskt gått 9781 steg idag...det är duktigt av mig med min protes...hoppas du har en bra dag eller har haft iaf...

2009-01-22 @ 21:51:26
Postat av: Monica en pensionär

Du kan maila din adress så skall jag skicka över mitt material som jag har till dig så du kan få lite inblick i vad som händer när man bli 65...jag blev det förra året men fortsätter att jobba för att jag dels tycker det är kul och så för att stärka upp pensionen det behövs verkligen...är man 40-talist sitter man i kläm...

Min mailadress är brittis[email protected]



Jag har aldrig gått i konstskola men kluddar på ändå...poch det blir bra säger andra ...det som är viktigt är att man har en hobby...och det har jag flera...

Kram

2009-01-22 @ 21:58:51
URL: http://jagenq.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Tack för rådet mot migränen. Jag har annars bra tabletter som mina systrar i USA skickar till mig. De finns inte i Sverige... men om de tar slut, ska jag pröva det du föreslog.



Hoppas verkligen att ni lyckas nå ert mål, det är ett så viktigt jobb som ni utför och som räddar många liv! Kram

2009-01-24 @ 01:08:00
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0