Nutrition

Undrar hur mitt blodsocker ligger nu? Har drastiskt ändrat min regim, intet socker och inget snaskande mellan målen, bara en massa tea. Har gått 8.305 steg på stan i värmen. Det är cirka 5 km. Det är rekommenderat mellan 8 - 10.000 steg per dag, men det vet jag redan nu att det kommer jag inte att kunna. Åtminstone inte under den varma tiden. Skall i alla fall kolla med Lotta om hon kan tänka sig att ta en och annan kvällspromenad med mig i framtiden. Kanske finns det fler som vill hänga på, bara jag slipper prata hela tiden.

Har också förberett några lektioner i Nutrition idag och skall fortsätta med det i morgon. Så är jag fast i helg-jobbar-fällan igen!!! Det tog bara en vecka L . Skall ha nutritions undervisning för våra nya kolleger i hela två veckor. De har mycket olika bakgrund, så det blir till att ta det hela från början. "Varför är nutrition viktigt?" heter första passet. Att ett barn svälter redan i moderslivet och sedan under de två första åren i livet påverkar barnets utveckling, både fysiskt, psykiskt och intellektuellt för resten av livet. Dessa barnen som utgör cirka 35% av världens barn som på grund av detta har betydande svårigheter att koncentrera sig och att lära sig läsa och skriva. Dessutom är de som vuxna mer utsatta för högt blodtryck, diabetes och hjärt-kärl sjukdomar. Många småvuxna barn i ett land är ett tecken på dålig ekonomisk tillväxt och är en av de faktorer som Världsbanken följer och tittar på. Om ett land lyckas ändra trenden betyder det att det finns en god politisk vilja, om inte så är fallet så är det landet mindre intressant i rent ekonomiska termer. Mindre intressant för framtida investerare, pga. mindre intelligentia. Krasst nationalekonomiskt gäller det att se till att gravida kvinnor och små barn mår bra, äter rätt och har tillgång till sjukvård och vaccinationer. När jag skriver detta känner jag motiveringen till det jag gör stiga igen. Dessutom är jag lite småglad att jag har bestämt att bygga mitt lilla hus i Lumbo.


I morgon kommer Joaquina, den äldsta av Sr. Rodrigues döttrar. Hon skall träna sig i att använda dator, och dessutom studera lite engelska. Hon har tagit "studenten" med bra betyg, och har nu blivit erbjuden jobb på administration i en av kommunerna, Moma. Egentligen vill jag inte ha besök på helgerna, men denna helgen får vara ett undantag.


Kommentarer
Postat av: mammabecka

Hehe :P Så ofta byts det inte blöjor! En gång efter varje mål bara, så vi hinner hitta på roliga saker också :)



Jag bloggar när barnen (de två minsta) sover och jag har tur som har barn som sover så mycket, fast ibland kan det bli lite trist när man istället vill ut och hitta på saker.



Kram :)

2009-01-10 @ 20:25:30
URL: http://mammabeckas.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Jag skulle också behöva gå mera än vad jag gör nu, jag har i alla fall ingen värme som hindrar mig! ;)



Nutrition är viktig överallt. Det är så skrämmande att vi som har tillgång till mat ibland svälter oss självmant, medans andra som verkligen behöver mat inte kan få tag på någon...



Hoppas att det går bra för Joaquina i morgon hos dig och det är också bra att hon fått jobb.



Ha en så härlig helg! =) Kram

2009-01-10 @ 21:06:51
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Fy vad hemskt att barnen redan svälter i det livsstadiet... :(

sv: Mjaa, hon är väl inte datortypen´´

2009-01-10 @ 21:42:21
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilket intressant arbete! Och så viktigt sen... Kramiz M

2009-01-10 @ 22:13:24
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilken insats du gör !

Må så gott..kramar

2009-01-10 @ 23:01:04
URL: http://hippamorsan.blogg.se/
Postat av: lotta

promenerar gärna med dig. & du vi skulle ju inte jobba på helgerna 2009!

2009-01-11 @ 14:02:05
URL: http://lottaimocblogg.se/
Postat av: Raggoparden

Lycka till med sockerminskningen, det är så lätt att fall ain i gamla vanor igen. Men visst får du äta mellanmål om du håller dej till nötter och sånt?

Har du stegräknaren på dej jämt blir det säkert 15000 steg om dan om du inkluderar 5-km-promenaden ;)

2009-01-12 @ 11:30:27
URL: http://raggoparden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0