Nöjd

Visst är det härligt att vara nöjd med sig själv. Igår pysslade jag med Michelle och Maggie. Visade dem hur man kan göra olika sorters örhängen. Tanken är att Michelle som är min nya Peace Corp volontär från USA, skall starta ett litet ungdomsprojekt i Lumbo. Hon skall skapa några olika ungdomsgrupper där de kan lära sig mer om hygien, hälsa, HIV och lite praktiska grejer. Tanken är att de skall lära sig producera något som inte redan finns och som de kanske kan sälja. Lumbo ligger alldeles vid Ilha de Mozambique, en turist attraktion, som för med sig både positiva och negativa konsekvenser. Hon skall också stimulera dem att göra lite utställningar med collage och målningar. Tanken är att om flickorna har något de kan vara stolta över, så blir de lite mindre benägna att "slarva", kanske tänka lite längre fram än till sin första graviditet. Att vara mamma något fint som alla flickor vill bli, men ibland sker det lite för snabbt. Genom att ge dem ett alternativ så kanske någon flicka kan vänta i ytterligare några år. Grabbarna är också välkomna men i separata grupper av det enkla skälet att flickorna pratar mindre när det är killar närvarande. Känns det igen? Det är egentligen inte så stor skillnaden mellan att vara hormonstinn tonåring i Sverige eller i Afrika. Drömmarna är de samma, att resa, bli berömda, rika och uppleva kärleken.

Nästa pysselkväll skall jag visa dem hur man tillverkar sina egna akvarellfärger, kokar tvål, gör papiermache figurer och lite annat pyssel. Tänk om man hade kunnat få göra detta på heltid och inte bara på helgerna - vad kul.


Kommentarer
Postat av: fia

jag blir alldeles stum , vilket engagemang du gör och alla som är där nere nu , det är så fint att få höra att så enkla medel kan få ringar på vatten efekt kanske och göra kvinnors självkännsla och värde högre och kunna på verka sin egen existens .

väldigt fint måste jag säga .

2009-01-25 @ 20:56:15
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Monica en pensionär

hej hej

Det verkara som du har en underbar fritid med att få lära ut dina kunskaper..

Jag älskar att jobba med mina små tanter och farbröder...man får så himla mycket igen genom att umgås med dessa erfarenheter som dom har...jag undrar om du var intresserad av mitt matrial som jag harom pensionen???

Ha en underbar dag...kram

Monica

2009-01-26 @ 12:39:57
URL: http://jagenq.blogg.se/
Postat av: Raggoparden

Jag vill också lära mej hur man gör egna akvarellfärger, får man komma på kurs? :)

2009-01-29 @ 13:06:27
URL: http://raggoparden.se
Postat av: Fru Pusselbit

Nu har jag läst i kapp och önskar dig en underbart härlig söndag! =) Kram



(Nu har datorerna äntligen börjat fungera som de ska här!)

2009-02-01 @ 02:14:00
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0