Lördag morgon, härliga lördag morgon.

Nina ligger i soffan och läser, Eva som kom tillbaka från Sverige och Maputo igår och hon ligger fortfarande och sover. Chapas (minibussar fulla med folk) har börjat cirkulera utanför mitt hus, allt är som vanligt. Inte för mycket sol - tack och lov, till och med lite molnigt. Hoppas att det håller i sig under dagen för jag skall skjutsa Eva till Ilha (en ö) som har en 3oo meter lång enkelriktad bro. Det är 18 mil till Ilha, så det tar några timmar. Skall bli skönt att lämna huset lite. För Eva är det annorlunda. När hon var i Sverige flyttades alla hennes grejer till ett annat ställe, så nu vet hon inte om hon har säng att sova i när vi kommer fram. För säkerhets skull tar jag med mig min campingutrustning som jag brukar ha med mig när vi åker ut i distrikt.

Ilha är varmt, riktigt varmt under denna årstiden. När Sverige har  vinter har vi sommar, så när ni väntar på våren ser jag fram emot hösten.

Det är en sak som "trycker" mig lite. Tänker på en ung fransman  som var inblandad i en trafikolycka där fyra personer dog. Han är oskyldig, men sitter fängslad i en litenhåla som heter Rapale, strax utanför Nampula. Han är fänglslad för att "skydda" honom mot arga anhçriga till de som omkom. Detta är vanlig rutin här. Direkt från sjukhuset till fängelset. Han har nu suttit där i närmare en månad och du kan ju tänka dig själv hur ett fängelse ser ut i ett av världens fattigaste länder. Nåja, han är faktiskt tillåten att vandra fritt till marknaden i byn, och han sover i en liten separat lerhydda. De ville inte hålla honom i den stora gemensamma cellen för i ett hörn ligger de diarresjuka (vi har coler här) och i ett annat hörn ligger de malariasjuka. Med Moambikanska mått har han det bra, men med våra mått.....???? Undrar vad den franske ambssadören gör egentligen. Gör han något? Kankse tyst diplomati, får hoppas det. Just nu har jag mest lust att skrika ut till världen, till människorätts organisationer - hjälp oss med vårat juridiska system, hjälp oss att få ordning på fängelserna, personalutbildning, empati, etik och moral och en seriös utstädning av korrupt personal.

Alltså denna lördagen är en dag med mycket blandade känslor. Skall i alla fall bli skont att resa iväg för en dag.


Kommentarer
Postat av: Fru Pusselbit

Hoppas att det ordnar sig för denne fransman så fort som möjligt!!

2009-02-23 @ 20:55:34
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0