Kläder



Dom kom tillbaka, orden alltså. Det skedde under en långpromenad här i Nampula i morse. Det är lite svalare nu, även om 20 grader ute betyder - frysa lite, och alltså riktigt skönt att vandra omkring. Hade tänkt passera marknaden och se om det "kommit in" några nya blusar till något av de hundratals second hand marknadsstånden. Jag köper alla mina kläder här på secondhand, märkeskläder för en tia eller en ny Speedo baddräckt för en femma. Vissa kläder har prislapparna kvar från västvärldens lyxöverskott - det som inte gick att sälja skänks till välgörande ändamål, och hamnar så slutligen här, på den lokala klädesmarknaden i Nampula eller i någon av de andra byarna. Det är faktiskt inte så dumt, för detta innebär att den fattigaste mozambikanen faktiskt kan klä sig anständigt och småhandlarna som säljer får den lokala familjeekonomin att rulla. Så alla glada svenskar, fortsätt att dumpa överskottet i ADP:s , Svalornas, Frälsningsarmens eller Emmaus containers. Försäljarna skrattar gott när de ser oss "vitingar" på shoppingtur, och jag hörde en gång kommentaren: Först ger de bort sina kläder, sedan kommer de hit och köper tillbaka dem från oss. Jo, så är det faktiskt. Själv lade jag hela min garderob och en hel del annan mjukt i några containrar när jag lämnade Sverige 1995.


Kommentarer
Postat av: Jagenq

Hej Greta-Stina...vad kul att se att du kan handla secondhand och dessutom snygga saker ...det är ju poppis med att handla second här hemma oxå...men jag har inte prövat det än...jag är inte inne i stan på shoppingrundor så ofta...

Det är bra att det gynnar befolkningen där nere så dom kan få sin existens ...jag brukar lämna kläder till Erikshjälpen ...det kan bli en hel del iblan ..iaf när man flýttar...jag har gett till mina kompisar som kommer från Kenya och dom har skickat hem till sina anhöriga ...så den vägen kan man oxå hjälpa

Hoppas du har det riktigt bra

Kram på dig

2009-04-27 @ 08:20:34
URL: http://jagenq.blogg.se/
Postat av: Ulla-Britt Envall

BRA. Greta-Stina Det är så riktigt

Jag siktar på sommaren 2010. Då kommer jag.

Kram från Ulla-Britt

2009-04-27 @ 18:26:34
Postat av: Eva-camilla

Tänk vad tiden går...har du bott där så länge? har du inte varit i Sverige sedan dess? nu känner jag att det plötsligt blev många frågor som dök upp..kanske snart dags för en liten frågestund på din blogg..hehe

Kramar

2009-04-27 @ 21:59:07
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: Kim P

I garaget står minst tre stora sopsäckar med kläder som jag rensat ur min garderob. Tanken var att de skulle gå till någon secondhandbutik här i stan, men nu tror jag nog att det hellre får bli som du föreslog.



Apropå min vänninas beteende:

Tänk, så där har jag faktiskt aldrig sett på saken. Underliggande orsaker finns ju alltid till ett visst beteende, men just den du nämner har jag faktiskt inte haft en tanke på. Tack.

2009-04-28 @ 08:15:26
URL: http://lasipp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0