Studenten

Oj vad han är glad, studenten från Cuamba Universitet, som jag handleder i hans master uppsats. Han har just kommit tillbaka från ett av distrikten - Memba; där han har gjort focus gupp diskussioner och individuella intervjuer. Syftet är att ta reda på vad folk vet om nutrition och hur de har fått den informationen. Hela ansiktet skiner, kroppsspråket skvallrar om stolthet och lycka. Han sitter upprätt på stolen, armarna svänger i luften och överkroppen rör sig hela tiden alltmedan han berättar om sina upplevelser av möten med befolkningen. Jag får en detaljerad redogörelse av händelser, detaljer, transporter, maten han ätit och lustigheter som inträffat. Dessutom har han varit inneboende hos en lokal familj i deras enkla hus. Jag kan lova att allt detta har varit totalt nytt för honom, en grabb uppvuxen i stan utan kontakter med landsbygdsbefolkning tidigare, beroende på att han är vit Mozambikan med en annan bakgrund än befolkningen i övrigt. Jag får ett intryck av att sitta framför en förälskad yngling, som plötsligt har upptäckt och fått en skymt av vad "community mobilization" kan innebära, genom upptäckten av ett annat liv som existerar med kloka gamlingar, kluriga gummor och hjälpsamma grabbar.


Kommentarer
Postat av: Ulla-Britt

Det var en fin beraettelse. Uppmuntrande

2008-09-23 @ 19:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0