Regn änligen Regn

Vi, dvs. jag Roland och Monica sitter i mitt vardagsrum och äter grädd-bakad fläskfilé och dricker sydafrikanskt rödvin, när jag plötsligt hör det välbekanta trummandet mot löven utanför fönstret. REGNET, det första regnet har kommit – äntligen äntligen. Öppnar alla fönster och dörren ut mot gården, låter den varma jorddoftande regnluften strömma in i huset. Drar ett djupt andetag och känner glädjen spritta i kroppen, Om en vecka, om det regnar lite mer, kanske den brunbrända naturen har fått nytt liv, min trädgård kommer att fyllas av de stora vår-spindlarna som täcker cirka en decimeter i diameter, vackert blå-gul-orange-gröna i mönster över ryggen. Löven i träden kommer att spolas rena från damm och allt blir nyduschat, rent och pånyttfött igen. Regnet är en befrielse från damm och hetta, det innebär ett löfte om vatten och grönska, om kommande skördar och förhoppningar om mat. Det har varit ett torrt år med dåliga skördar och många familjer svälter, de letar efter alternativa sätt att försörja sig. Ett sätt är prostitution, som är en möjlighet för de kvinnor som bor nära de stora vägarna. I desperation säljer de den enda vara de har – sitt kön, för att få pengar till mat till barnen där hemma. Det är inte vanligt, men det händer, och HIV får de på köpet.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv: Äsch- så hårt kan det inte vara :) Du underskattar nog dig själv ´´

2008-10-25 @ 22:01:32
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Håll utkik efter drömsymbolen giraffer :P eller också- om jag minns så kan jag se efter i min prima drömtydarbok lite senare ^^

2008-10-25 @ 22:06:20
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Jo, visst är det !! Men, drömtydarbutik, det vet jag inte ;) Smickrande förslag dock.

2008-10-25 @ 22:22:50
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Nico

jag läste din kommentar i min blogg. att få bo i afrika och hjälpa människor är en utav mina drömmar. jag önskar jag kunde hjälpa till så som jag skrev.

2008-10-25 @ 22:35:05
URL: http://nicolundgren.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Okej. Då börjar vi med att klargöra att jag inte är någon drömtydare själv, utan tycker, liksom dig att det är intressant. Och istället för att ha "dagens outfit" startade jag istället "dagens drömsymbol" med hjälp av boken som jag citerar ur.

Titel: Förstå dina drömmar- en bok om drömtydning författarinna: Lori Reid

översättare: Helena Ridelberg

Förlag: Bonnier Carlsen.

Jag vill inte ta åt mig hennes ära :) Dock hjälper jag dig gärna att ta några av drömsymbolerna och skriva ned dessa, så kan du ju själv reflektera och dra paralleller med ditt eget liv så du får den optimala drömtydningen:



Giraff:

Sticker du ut hakan, det vill säga riskerar du något för någon annans skull eller för något i ditt vakna liv just nu ? Eller sträcker du dig efter något eller någon i den meningen att du behöver något eller söker kontakt ? En dröm om en giraff ka nstå för vilken som helst av de här sakerna.



Kläder (kostym):

"kläderna gör mannen" brukar vi ju säga, och dte betyder att man ofta kan avgöra hur en person är genom att titta på kläderna. I drömmen berättar kläderna mycket om ens personlighet och sinnesstämning. Om man till exempel har på sig nya kläder tyder det på att man har gott självförtroende, och om man köper nya kläder kan det betyda att man vill byta stil. trasiga kläder står naturligtvis för motsatsen: brist på självförtroende, en känsla av att man knappt klarar sig själv, eller att andra betraktar en som en sämre människa. En dröm om att man har på sig fel kläder vid ett särskilt tillfälle är en skamfylld dröm som handlar om att man är rädd för att visa upp sig för andra. [---]



Svart:

I drömmen är svart en negativ färg som sänker humöret ända ned till botten och förmedlar en tryckt undergångsstämning. Om den svarta färgen är mycket framträdande i drömmen, eller om man har återkommande drömmar som domineras av svart, tyder det på att man känner sig ledsen i verkliga livet och inte tycker att det finns någon mening med någonting. Men en dröm kan naturligtvis inte vara helt svart för då skulle man ju inte kunna se några av de andra bilderna, så det är viktigt att försöka komma ihåg vilka andra färger som också fanns där. Om det så bara är en pyyeliten ljusfläck i märkret- kanske en reflex från en rubinring, hörnet på en vit vägg, ett träd i skuggan med ett grönt blad. Man ska koncentrera sig på de andra färgerna hur obetydliga de än är, för det är så ens undermedvetna visar hur man kan ta sig upp igenom genom att skänka hopp och visa på en väg bort från problemen.



Kök:

Att drömma om ett hus sägs symbolisera en själv och ens personlighet och varje rum står för olika aspekter av ens liv. Köket betraktas som hemmets centrum, så en dröm om kök säger något om vad som händer i den närmaste familjen för tillfället. Om köket i drömmen är rörigt och ostädat, kan det tyda på att man har det jobbigt hemma. Det kanske handlar om missförstånd eller att man har grälat med sina föräldrar/barn/partner. En sådan dröm talar om för en att det är dags att rensa luften och städa ut gammalt skit. Att drömma om ett varmt mysigt kök där familjen sitter och äter, tyder på att allt är bra och att man känner sig glad och nöjd. Om man ser sig själv laga mat betyder det att man håller på att utarbeta en bra plan eller en idé- man "kokar ihop" något spännande.



Springa:

Att bli jagad, springa sin väg eller fly från någon eller någonting är vanliga drömteman som avspeglar en besvärlig situation i verkliga livet. Vad eller vem man försöker undkomma i drömmen, och hur man hanterar sin förföljare, kan ge värdefulla ledtrådar till gåtans lösning. Någon som till exempel blöir mobbad kanske drömmer att han eller hon blir förföljd av en folkilsken hund. Om den som drömmer vänder sig som och möter hunden öga mot öga, eller ännu hellre kastar sten på den eller lyckas skrämma bort den, berättar drömmen att man har tillräcklig kraft att också stå emot mobbaren i verkliga livet.



Det var dessvärre alla drömsymboler som fanns med i boken och som passar in på dina drömmar. Hoppas du har fått lite hjälp på vägen. Varje dag kommer en ny drömsymbol i min blogg, så du kan ju hålla utkik ;)

2008-10-25 @ 23:00:01
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Gabriela

Tack för din kommentar i min blogg. Den värmde. Hemskt att läsa om hur stor skilland lite regnt kan göra. Eller ja mycket regn måste antaligen till för att göra en skillnad. Människan och jorden är två väldigt komplexa ting.

2008-10-26 @ 01:33:54
URL: http://santieclaws.blogg.se/
Postat av: Raggoparden

Mango och vårspindlar!Wow.. Jag saknar bilder i din blogg! Sitter och gör bilderna i huvudet men det blir nog inte så likt ;)

2008-10-27 @ 13:29:17
URL: http://raggoparden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0