Cirkeln är sluten

Det är kväll. Har redan fått på pyamasen när Beppe, sonen i  huset kommer in i vardagsrummet med sin gitarr. Han trollar fram en underbart vacker melodi ur sin gitarr, mjukt, försiktigt i vågor flyter låten fram, jag känner harmonin och det stillsamma lite sorgsna lugnet. En vacker avslutning på en fin dag. Tack Beppe!

Tänker tillbaka på dagen. Moster B, "grand old lady" har med döttrars hjälp organiserat en  fin och värdig dag till minne av vår mor K. Vi träffades alla vid graven, alla kusinerna, moster, jag och min bror. Tillsammans sänkte vi ner den tunga furu urnan i graven, moster höll ett litet tal, blommor, krans och gravlykta kom på plats.  Det var vacket och jag känner att nu är cirkeln sluten - äntligen. Mor, far och syster de tre tillsammans. Mor beskrev det som så att hennes hjärta hade två kamrar, i den ena bodde sorgen  och i den andra glädjen, och de två kunde aldig förenas.  Hennes  livssång varierade mellan dur och moll i en oändlig följd som ingen kunde förutse.

Nu går vi andra vidare, var och en till sitt. Kusinerna Kattis  och Ragnhild återvände hem till sina familjer och plikter med skolor och barn,  och i morgon tar jag tåget ner  till Malmö och mina söner, Anna och Ida.  Min bror och hans sambo bilar till Blekinge, och de andra kusinerna återgår till vardagen igen. Tack Moster Britta  för allt du gjort för oss genom  åren, det är faktiskt mer än du tror.  Nu i natt skall jag sova gott.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Skönt att höra att det är klart nu, nu kan ni alla få ert avslut...nu kan vi alla få vårt avslut. Hör av dig när du är hemma igen så vi träffas innan jag smiter till norge! Bamsekramar!

2008-12-15 @ 22:19:16
URL: http://grittastina.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Det lät som en bra gravsättning och det verkar också som om Beppes musik var vad du behövde lyssna på!



Hoppas att du nu sover gott i natt och vaknar utvilad! Kram



(Tack, för ditt besök i min blogg!)

2008-12-15 @ 23:16:06
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Malin

Vilket fint avslut, på den dag du såg på, med oro! Klokt sagt av din mor, jag tror att hon har rätt. Många bär nog både glädje och sorg, i djupet av sitt hjärta. De är två skilda saker. Det gäller att försöka plocka fram och minnas glädjen.... Kramiz M



PS: Något sådant fodrallär du inte behöva, på många många år, om ens då Ds.

2008-12-16 @ 08:43:18
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Ulla-Britt

Hej, fint breskrivet och skrivet.

2008-12-16 @ 19:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0