Bambam

Fyra år sedan Tsunamin. Nu vill jag berätta hisotiren om Bambam.  Träffade honom i Juni 2008 under ett besök i bergen i trakten av Sigli på Sumatra. Han är numera ansvarig för ett eco center där han ansvarar för utveckingen av biodynamisk odlingsteknik och bland annat framställning av biologisk gödsel .

Som så många andra drabbade,  börjar han såsmåningom självmant att berätta om dagen för tsunamin. Katastrofen som ändrade allt för de flesta invånarna på Sumatra och många av de andra öarna  i Indonesien.

Han hade kört med sin lilla bil ner till de lägre belägrade delarna av staden Banda Aceh,  där han skulle hämta en kollega från jordbruksministeriet,  eftersom de  tillsammans hade de planerat en utflykt.

Plötsligt ser han flodvågen. Han sitter fortfarande kvar i bilen, vevar upp rutorna , ropar högt till sin gud Allah och ber om hjälp, och sedan befinner han sig i något som kan liknas vid en tumlare, allt går runt och han förlorar medvetandet.  

När han vaknar till befinner  han sig på ett tak. Allting omkring honom är ett enda hav av vatten. Han är törstig. Efter ett litet tag kommer en låda flytande, en låda med små vattenflaskor inplastade med luft emellan flaskorna.

Han öppnar lådan och dricker den ena flaskan  efter den andra. Då kommer nästa låda - nu med inplastade kexpaket.   Han äter och krafterna kommer tillbaka.

Någon tid senare flyter det förbi ett uppsvullet lik.

Han tar tag i liket och använder det som flytboj medan han paddlar med den fria armen i flera timmar, för att nå fast mark.

Tiden  går och vattner sjunker undan. Han beger  lite senare  ner till de lägre belägna delarna, lik överallt och allting i kaos. Då ser han sin bil, nycklarna sitter fortfarande i. Han sätter sig i bilen och försöker starta - och den startar.  Bilen fungerar, och han använder den fortfarande.

Ångesten sitter fortfarande i,  och som alla andra,  har han förlorat hela sin familj. Nu, har han flyttat upp i bergen, långr bort från havet, startat ett forskningscenter, bor i ett litet provisoriskt hus, och  mår hyggligt.

Vid sidan av sitt dagliga arbete håller han kontakt med den lokala skolan i byn. Barnen får lära sig om växtgifter och alternativ, de får komma och äta tomater i parti och minut från hans växthus. Biologiskt odlade tomater, och jag lovar de smakade otroligt gott. Solmogna tomater.

Bambam  har en dröm. Att hans center skall bli en stor park, med allehanda växter och en harmonisk plats att komma till. Han är på god väg och jag har förstått att under verkligen  sker.


Kommentarer
Postat av: Fru Pusselbit

Som kristen, VET jag att under kan ske! Och det här var en liten solskenshistoria, trots allt hemskt...

Ha det så gott! =) Kram

2008-12-27 @ 15:09:53
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Alexandra

sv: Tack :) men det går inte...



Hur har din jul varit ?



Det är så hemskt, det som skedde 2004. Så mycket sorg. Orättvist att sådant bara häner i somliga delar av världen. Verkligen.

2008-12-27 @ 19:04:27
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: soffie

hej kikar in hos dej,trevlig blogg du har,

må gott

2008-12-27 @ 19:10:31
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hej Greta-Stina!

Följer din blogg med stort intresse och uppskattar dina kloka tankar. Detta med 50% goda nyheter har jag hävdat länge, men konspirationsdj-en i mig säger att då riskerar man att allt för många människor blir inspirerade och börjar GÖRA saker de med. Oj så hotfullt!!!!!

Ha det gott under dina resterande dagar i Sverige och var rädd om dig.

Kram Ninni

Hansa hälsar

2008-12-27 @ 19:37:01
Postat av: Raggoparden

Tror snarare att han hade en enorm tur, under förutsätter ju att någon väljer ut de som skall överleva, vilket låter för cyniskt för mej.

Men en enorm tur hade han. Och en väldigt bra bil ;)

Och han använde sin "tur" för att göra något viktigt. Fast det hade han kanske gjort ändå.

Man kan ju säga att man kan använda även sina dåliga erfarenheter till att göra något bra, och det ligger ju en del tröst i det.

Men hade jag fått välja hade jag hellre sluppit erfarenheten denna gång.

2008-12-27 @ 21:19:39
URL: http://raggoparden.se
Postat av: Helena

Vilken fantastisk berättelse. Han måste ha haft änglavakt. Först kommit ut ur en bil och hamnat på ett tak någonstans mitt i vattnet. Men det finns så många som har klarat sig på konstiga sätt och man har undrat hur det har gått till. Min make är en sådan person, han har ramlat ner från byggställningar, voltat med bilar, så nu är jag orolig för hur många liv han kan ha kvar.

Eller så har han också en lien ängel på sin axel.

Ha en god fortsättning.

2008-12-28 @ 15:12:52
URL: http://solgudinna.blogg.se/
Postat av: soffie

hej tack för ditt trevliga inlägg hos mej,

vad roligt med en Karlstadstös i botten,

jag har bott här sen jag va 8år å nu är jag 39 så för mej är skutberget sommar

hoppas du har en fin kväll

2008-12-28 @ 19:32:59
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilken historia... Detvar verkligen inte hans tur.... Jag tror inte bara på ödet, vissa saker kan mycket väl vara förutbestämda.... Kramiz M

2008-12-29 @ 22:38:33
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0