Snöflingornas dans

Stora "heffaklumpar" av snö dansar vilt förbi fönstret utanför Espressohouse vid Triangeln i Malmö. Ovädersvarningarna i södra Sverige tycks vara befogade. Tåg och bussar är delvis inställda, så min väninna kunde inte komma på besök idag. Vår planerade filmupplevelse får vänta. 

     Men jag sitter bekvämt i en av de mjuka fåtöljerna och försöker diskret räkna hur många vi är som sitter med våra laptoppar öppna, och kommer fram till åtta stycken inklusive mig själv. Men det är något som inte stämmer. Jag är rastlös och skriver bara en sida. Dricker sedan ur koppen med Earl Grey tea och packar ihop. 

       Sedan blir jag sittandes och observerar. Jo, jag tjuvlyssnar nog lite också på paret bakom mig. De verkar vara på en första dejt som man säger nuförtiden, eller är det arbetskamrater som ännu inte känner varandra? Hon skrattar ofta och han underhåller. Men är det nervösa skratt för att hon känner sig obekväm? Det lär jag nog aldrig få veta. Så till sist nämner hon en pojkvän. Snyggt. 

      Vid bordet snett framför mig sitter två ambitiösa yngre kvinnor. Troligen studerande. De skriver intensivt och jag skymtar en tabell på den ena skärmen. Med ens längtar jag tillbaka till studier och skola. Kittlingen när man lärt sig något nytt, något som lockar till mera. 

     Skall nog kolla in vad det finns för kurser, distans eller ordinarie. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0