Prylar och sentimentalitet

Så mycket grejer. Ändå har jag sorterat ut genom alla byten av bostäder och uppehållsorter.

Förmodligen har jag inte speciellt många prylar om jag jämför med andra i min ålder. De som bott i villa större delen av livet, haft barn som flyttat ut och kanske har källare och vind med massa spännande lådor och väskor.

     Jag kom hem till Sverige för sex år sedan, efter tjugo år utomlands. Två kubikmeter tog jag med från Mozambique, mest tyger och statyer. Nu känner jag nästan ett obehag när jag tänker på saker som jag har haft undanställt och lagrat i lådor under min frånvaro. Sentimentalt, javisst det är det som är hela problemet. Mina barnbarn kommer förmodligen att få  skratt attacker när de ser alla tre hundra örhängen eller hundratals halsband som ligger i vackert snidade sandelträd lådor. Nåja, det är kul smycken, speciella och mycket Afrikanska. De får nog en god slant för dem en dag. 

Lådorna med konstnärsmaterial eller pysselverktyg är ytterligare något att fundera över. Jo jag har nio barnbarn mellan 5 och 15, så det ordnar sig nog. Det kanske inte är så illa i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0