Boken ÖVERLEVAREN är nästan klar.

Boken med arbetsnamnet ÖVERLEVAREN har nu blivit klar och godkänd av författarskolan i Lund. Mina karaktärer Ovaro gift med Wiiwa och Naahe förälskad i Juron har fått ta det lugnt ett tag.

     Romanen utspelar sig mellan 1965 och 1975 under pågående befrielsekrig i Mozambique.

     Målsättningen är att jag skall skicka in mitt manus till något förlag i september i år. Men innan dess vill jag göra några sista förbättringar, bland annat göra Ovaro och Naahe mer ”djupa” i sina personligheter.

     Om du undrar över deras namn, så har jag tagit dem från Makhua, lokalspråket i norra Mozambique. Ovaro betyder försäkra, ta tag i och det stämmer med hans roll som handelsman. Naahe betyder gasell eller hjort. Hon är en ung, smidig kvinna som väljer att utbilda sig till en traditionell medicinkvinna/häxdoktor. Hon vill både hela och tala med andarna.

     Nu är det sommar, solen har gjort oss glada och livet känns lättare på alla fronter. Dags att låta Ovaro och Naahe komma till tals igen.

 


Kommentarer
Postat av: Elenor K

Vad roligt att ’tjuvtitta’ in i din blogg.
KRAM från din vän i Uppsala

2018-06-18 @ 15:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0