Oväder och prestationsångest

Vinden har bråttom och havet är upprört, de fem små segelbåtarna i småbåtshamnen guppar hit och dit som om de dansar twist.  Det tjuter och viner i springan under dörrar och emellan otäta fönster i lägenheten. För femton minuter sedan ”gick” strömmen och jag drog en lättnandes suck att jag hade hunnit hem ett par minuter innan. Annars hade det blivit en bra stund i en mörk hiss mellan botten och 13:e våningen.   

Jag är INTE nöjd med min dag. Prestationsångesten blommar och det är så svårt att acceptera att jag inte har skrivit minst fem förberedande sidor idag. Har börjat på en manual för utbildning av traditionella by-ledare, där de skall påverkas i att inse vikten av att vaccinera alla barn, ge dem A-vitamin ersättning och avmaska när magarna är stora som om de vore gravida. Ledarnas makt är enorm. Om en ledare säger att man inte skall vaccinera sitt barn (av rädsla för att befolkingen skall förgiftas), så ser föräldrarna till att ”skydda” sina barn och håller dem undan när det är Vaccinations- och hälsokampanjer.

De flesta av by-ledarna är äldre, varken ser eller hör och har inga eller minimala läskunskaper. De skall utbildas av halvfrivilliga hälsoarbetare som fått en 18 månaders kurs i förebyggande hälsovård och viss akutsjukvård. Så nu skall jag tänka till. Skallen är full av idéer, men de måste sorteras, organiseras, spaltas upp, värderas och omvärderas, tas med, tas bort…..Teckningar, bilder, översättning till lokalspråk, vem gör det? Vi har ju 16 olika lokalspråk här i Mozambique. Men det blir nog bra till slut. Det är ju inte första gången jag skriver en manual. Börjar nästa tycka att jag är lite ”Manual-expert”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0