Nu har det hänt igen

Inget internet på flera dagar - igen. Inte heller något fungerande mobiltelefon nät. Det finns två mobiltelefon nät operatörer i Mozambique, det ena är M-cel som är ett nationellt bolag och det andra är Vodacom som är Sydafrikanskt.
Idag kom mina vakter och sa att ALLA måste bege sig till M-cells butik för att fylla i ett dokument och dessutom bifoga en kopia av identitietshandligar så kallat BI om man ville behålla sitt telefonnummer. Jag försökte ringa till M-cel akuta service nummer och kom efter många knappningar från 1 till 9 fram till en man som undrade vad jag hade för problem. Men linjen var så dålig att varken han eller jag lyckades föra något samtal, bara skrikord i ett försök till kommunikation.
Det lär vara folksamling vid butiken. undrar om det är ett skämt eller allvar. De flesta som har mobiltelefoner med M-cel har faktiskt inget BI eftersom de lever ute på landsbygden, och de har definitivt inte tillgång till någon kopieringsmaskin eller M-cel butik. Allt skall vara klart till den 15 Oktober, annars stängs numret av. Det låter lite väl dumt för att vara sant, men å andra sidan här är allt möjligt. Det var förresten inte så länge sedan alla prepago, dvs förbetalda nummer stängdes av och alla tvingades byta till nytt chips. De gamla samlades in i en hink. Till vad nytta? Jag blir lite paranoid i sådana situationer.


Kommentarer
Postat av: Börje i SofieRo

Man kan aldrig sluta förundras över vad byrokrater kan hitta på!

Detta kan även drabba oss i norden, men nu har dom fullt opp att försöka dölja sina koruppta affärer, tex Göteborgs bolagen!

Men ha förtröstan, snart är det midsommar!

Sköt om er alla ute i värden!

2010-09-30 @ 18:29:47
Postat av: Fru Pusselbit

Ja, har man inte tillräckligt att göra, så nog kan man skaffa sig jobb! ;)

(angående mobiltelefonerna hos dig...)



Jag älskar språk och på gymnasiet läste jag svenska, engelska, tyska, spanska och latin. Fast om jag kunnat hade jag läst mandarin, för det var jag intresserad av redan vid 10 år... så när jag kunde börja på universitetet läste jag mandarin och det var oerhört roligt, men fantastiskt svårt!



Fast för att bli riktigt bra på det bör man åka något år till Kina och det blir svårt när jag har familj och allt, så därför satsar jag på tyskan i stället och det är ju också lite lättare. Mina framtidsplaner är att bli översättare från ty till sv, men vi får se hur allt går...



Ha det så gott! kram

2010-09-30 @ 20:47:18
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0