Maly

Maly, min utomhus hund som jag tillfälligt tagit hand om har nu fått ett nytt hem idag. Jag har skolat in honom ett antal gånger i den nya familjen, och nu känner jag att familjen som han kommit till verkligen vill ha honom. Det är annars inte så lätt här, eftersom alla människor är rädda för hundar, på grund av rabiesrisken. Men Maly har aldrig sprungit fritt på gatorna, han är vaccinerad och han är en “hemmahund” fast av normal gathundsras förstås. Det känns lite tomt att veta att han inte vaktar mitt hus i natt. Den ordinarie nattvakten sover gott i stolen i “palhotan” det lilla uterummet. Har väckt honom en gång redan.

En STOR död råtta har också plockats bart ur råttfällan idag. Jag är nu ganska trött på råttor faktiskt, även om de är ganska söta. Men just nu är de för många. En och en halv månad kvar här i huset. I morgon fortsätter jag sortera ut grejer och planera för vad som skall till Sverige, till Nacala Porto eller till Maputo. Känns gör gött!


Kommentarer
Postat av: Viola

Hej, hemskt mycket hej!

Välkommen åter till bloggvärlden. Jag hade sett att du var tillbaks och börjat jobba. Du kom före mig att höra av dig. Jag förstår att du kan känna dig kluven - var hör jag hemma. Det pratas så mycket om den globala tillvaron, det är väl den du praktiserar. För Sverige och Mocambique är verkligen två olika världar. Det du skriver och berättar får mig att tycka att mina problem är fjuttiga. Du skrev i ett inlägg om att det blivit så "ego" här hemma. Ligger väl något i det. Vi röstar idag och det är verkligen spännande vilket block som vinner. Några större förändringar blir det inte. Vi har det trots allt så bra - om man inte är sjuk och arbetslös. Den sittande regeringen har fört en politik som gjort att många människor fallit mellan stolarna, men på lång sikt är den kanske bra. Jag röstar i eftermiddag och jag är inte helt övertygad att jag i riksdagsvalet röstar rätt - du vet pest och kolera.

På tal om kolera vilkent hemsk sjukdom och vad gräsligt hur myter kan uppstå.

Du låter positiv till din flytt till Maputo. Där får du väl uppfostra en ny vakthund och skaffa dig en bra kock.Med en vegetarisk kokbok kan det bli spännande att laga mat. Jag lagar ofta vegetarisk mat och just nu finns det mycket grönsaker på torget. Olika bönor med dressing med olja och vinäger är jättegott. Har du tillgång till ägg? Det är min räddningsplanka när fantasin tryter - ser att du har pastan som din.

Vår förre biskop Claes-Göran Ytterber har nyss kommit hem från Maputo. Lyssnade på en föredrag där han berättade om Mocambique - ett av världens fattigaste länder, sa han. Ytterberg är ordförande Global Solidarity Forset Fund (GSFF). Fonden har 120 miljoner dollar och driver fem företagsom bl.a planterar träd. Det var ett intressant föredrag och han berätade om hungerkravallerna i Maputo.

Hoppas du kommer att trivas i Maputo.

Vad jobbigt för dig om sjukvården när du var hemma i Sverige.

Blir du en av dem som faller genom stolarna?

Jag har tagit bloggpaus, men det är några bloggvänner - du är en av dem - som jag kommer att läsa och kommentera. Det blev så mycket tid vid datorn men jag återkommer.

Kram Viola

2010-09-19 @ 11:23:33
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com
Postat av: fia

hua med råttor och välkommen till baka .

Detta är gammla ajaxen dvs fia som skriver...

har en ny bl9ogg som du är varmt välkommen till.

kram .

2010-09-19 @ 12:27:05
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0