Hej igen!

DEEEET var en lång paus. Jo, två månader i Sverige, sov mycket, träffade vänner, släktingar, barn och barnbarn.

Men det är många kluvna känslor inför en framtida hemkomst. 16 år utomlands och, jo jag har förändrats en del, har andra förväntningar och en annan sorts tolerans och icke-tolerans. Det perfekta finns ingenstans, och just nu vet jag i ärlighetens namn inte var det är bäst. Här kan jag köpa mig topp sjukvård och kvalificerad tandläkarvård, i Sverige är jag “utlänning” och mitt personnummer tycks ha försvunnit, enligt biblioteket i Malmö existerar jag inte. Alltså, att få köpa och göra en mer avancerad undersökning i Sverige - det gick inte. Svaret: Vi har ingen överenskommelse med Mozambique. Så läkarremissen från en av våra topp experter har inget värde i Sverige. Nåja, det är kanske inte det största problemet, men jag tycker att det blivit så mycket EGO i samhället. Kanske är jag ute och cyklar, så argumentera gärna med mig och motbevisa mig.

Alltså, är nu tillbaka på min stol igen. Men den 1 November flyttar jag till Maputo, huvudstaden för ett annat jobb. DET ser jag fram emot.

När jag anlände i Maputo så var det dagen efter att det stora upproret slutat. Vägen från flygplatsen in till stan var fläckig av svarta stora märken, där man har bränt däck och blockerat huvudvägarna. Orsaken: höjda el- och vattenpriser. I ett fattigt land är detta allvarliga saker. Protesterna var omfattande i Maputo och ett par andra städer, de höll på i fyra dagar och all verksamhet stannade. Affärer blev rånade och privatpersoner som befann sig ute attackerade. Men nu är det lugnt igen.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Skönt att se att du är tillbaka till bloggen och att oroligheterna lugnat ner sig.

2010-09-15 @ 05:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0