Post och Trisslott

Man går in genom en port tillverkad av korrugerad plåt, alldeles bakom postkontoret,. I gången står det två gamla bilar parkerade, tar till höger och där finns en hög med sönderplockade Tv apparater och ett övergivet träbord. Jag går in genom den alltid öppna dörren och där finns alla Nampulas små stålblå målade postboxar. Jag har min egen postbox nr 765 sedan flera år tillbaka, men vi är flera som använder den. Idag var det två spännande saker. En Lapp om ett paket till Lottas man Domingos och ett brev till mig från Malmö. Nu har jag inte Domingos telefonnummer, men hoppas få tag på honom på måndag eftermiddag då jag kommer tillbaka från en utflykt i jobbet. Som du kanske har förstått så finns det inga brevbärare här, utan all posten kommer till stadens postkontor. Ja, det är lite grann som Sverige förr i tiden.

Det andra brevet var en - TRISSLOTT. Jojomensan, en riktig trisslott från Sverige. Har faktiskt aldrig tidigare ägt en trisslott, så det var riktigt spännande att börja skrapa. Ingen vinst, men lite kul i alla fall. Den kom som en liten present för att jag fått tröstepriset i en tävling där jag var helt ute och cyklade. Ibland stämmer den gamla slitna frasen “Friskt vågat hälften vunnet“.
Ilha-Eva och jag har gjort stan idag, provat kjolar, blusar svettats i små provhytter och det slutade med att  jag köpte en scanner i stället. Känns fakttiskt bra mycket roligare om jag skall vara ärlig. Man är ju apparatfreak.


Kommentarer
Postat av: Proforma

Hej och tack för titten hos mig idag! Spännande det låter med Mozambique, så helt annorlunda mot Sverige kan jag tänka mig! Hur kommer det sig att du hamnade just där?



Knäckebröd, ja... receptet finns i min blogg, jag gissar att du såg det! Jag vet ju inte vilka möjligheter du har att få tag på det som står i receptet men man kan egentligen ta det man har förutsatt att man har någon typ av finare mjöl också så det inte blir för hårt. Istället för dinkel går det lika bra med vetemjöl eller liknande. Sedan kan man ha i fröer och även nötter om man vill.

Jag uppdaterade receptet idag, efter din kommentar, länken till receptet är här: http://proforma.blogg.se/2009/november/draft-nov-15-2009.html



Lycka till med knäckebrödet om du bakar det och ditt liv och arbete i detta för mig "främmande" land! :)

Irene

2010-01-31 @ 00:10:42
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: lejonet

Posten är är på god väg tillbaka till det du beskriver. Vanliga kontoren är ju borta, och nu ska även företagscentra förvinna. Snart är det bara macken som har posten. Synd, tycker jag.

2010-01-31 @ 10:01:09
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: lotta

har pratat med domingos, så han kontaktar nog dig. var på väg till ilha, men kommr tillbaka i kväll. kramen

2010-01-31 @ 11:29:03
URL: http://lottaimoz.blogg.se/
Postat av: Daniel

Men nästa gång vinner du!

2010-02-01 @ 10:02:59
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: fia

HEJ , va gullig du är som tittade in och brydde dig , det tackar jag så mycket för och en stor kram till baka för att du är så snäll och spriver värme omkring dig .

har nytt inlägg på g .

kram .

2010-02-01 @ 16:31:03
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0