Fotfil och Djurens Vänner

Får jag se, vad har du i påsen?

Vi, Ausi och jag är inne på postkontoret i stan för att hämta upp ett paket idag. En kvinna som jag känner sedan flera år tillbaka ropar oss till sig. Hon har sett att Ausi har en halvgenomskinlig påse med typiskt kvinnliga grejer i, krämer och liknande. Nu vill hon se vad som finns i påsen. Jag har lite svårt för att hålla tillbaka ett intensivt fnitteranfall som vill bubbla upp ur halsen. Så typiskt okänsligt och nyfiket. Vi går fram och låter vi henne plocka upp den ena saken efter den andra, alltmedan hon frågar vad vi skall ha det och det och det till. Jo, hårinpacking som får sitta i 20 minuter, sedan sköljas bort, ett paket dambindor, det intresserar henne inte, fotfil till fötterna. DÅ spärrar hon upp ögonen - fotfil - behöver ni vita också fotfilar? Vi Svarta har så hårda fötter, men ni…. Hon är uppriktigt förvånad. Då vänder jag upp min fot och visar min häl, jag pekar och säger: känn. Men det gör hon inte. Efter att ha gått igenom allt säger vi glatt hej då och går ut i posthallen.
Under tiden har det börjat störtregna, ja störtregna. Nu blir vi ståendes i minst 20 minuter. Jag passar då på att ta upp tidningen från Djurens Vänner som egentligen är till Lotta. Men hon har säkert inget emot att jag läser den. Jag börjar bläddra i den och mannen på min högra sida tittar också mycket intresserat ner i tidningen, speciellt på bild delen där en kvinna pussar en hund! Det har han nog aldrig trott var möjligt - att pussa hundar. Nästa bild är en storvuxen man som sitter och håller om en kanin. Jag känner hur min granne funderar så det knakar och han tycks tänka: Är det så dom gör i andra länder? Pussar hundar och kramar kaniner. Då vänder jag mig mot honom och säger “Jo så är det, vi älskar djur”.

Kommentarer
Postat av: Em

Jag kan knappt föreställa mig hur det måste upplevas att vara med människor i en helt annan kultur. Vad mycket du måste uppleva och så många nya intryck och upptäckter du måste få!

2010-01-04 @ 19:02:08
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Börje i Bäzika

Intressant verkligen och bra skrivet och förklarat! Gott nytt 2010 på dej och alla andra!

Ja du vilka olika värdar vi lever i egentligen, skola dessa någon gång mötas!

Må väl och lycka till med allt du företar dej!

2010-01-04 @ 20:13:41
Postat av: lotta

nyfiken, var paket till domingos?

stor kramen

2010-01-05 @ 14:56:20
URL: http://lottaimocblogg.se/
Postat av: lotta

nyfiken, var paketet till domingos?

stor kramen

2010-01-05 @ 15:02:32
URL: http://lottaimocblogg.se/
Postat av: johanna

Tänkte bara säga att tidningen ganska säkert var från Djurens Rätt, inte Djurens Vänner som är en helt annan organisation...



Idag listade jag ut att jag har en gemensam vän med din Ausi! Världen är bra liten ibland.

2010-01-13 @ 20:03:52
URL: http://crossyrstitches.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0