Kaffe

Nu har jag upptäckt det igen - kaffe är en drog med centralstimulerande effekter. Har egentligen inte druckit kaffe under flera år utan mest hålligt mig till koffeinfritt roibostea. Men för några veckor sedan hade jag huvudvärk och var trött. Bestämde mig för att dricka en kopp “riktigt” kaffe. (Vi har mest “surrogatkaffe” Ricoffey ). Det tog inte många minuter så var huvudvärken borta och jag blev plötsligt pigg och alert! KUSLIGT, jo faktiskt lite kusligt att det vanliga kaffet kan vara så centralstimulerande. Jag vet ju att blodförsörjningen ökar i hjärnan då man dricker kaffe, men ändå. Beroendeframkallande nja kanske. Jag som inte vill vara beroende av NÅGOT. Detta blir ett litet dilemma för det jagstarka jaget.


Kommentarer
Postat av: Viola

Gomorron Greta!

Har just läst dina senaste inlägg.

Jag väntar på att herrn skall vakna, om en stund börjar jag skramla med något. Jag vill ha frukost, framför allt te, svart starkt te. Jag har aldrig tänkt mitt te som ett beroende, men så är det nog. Kaffe dricker jag sällan, tycker inte om smaken. Nu säger vetenskapen att man ska dricka grönt te, som ska vara nyttigt men teinet finns även i det gröna téet. 2 stora muggar te på morgonen är mitt beroende. En kopp kaffe ibland, betrakta det som medicin.

Jag känner mig illa till mods när jag läser om människor som du träffar och som har AIDS. Det skrivs och talas inte så mycket om sjukdomen i Sverige. När jag läser hos dig, blir sjukdomen så påtaglig. Undrar hur länge det dröjer innan man får bukt med sjukdomen, i alla fall spridningen.

Vi har varit några gånger i Turkiet och Tunisien. Där upplevde vi böneutropen. Första dagarna reagerade jag, men sedan var det som de ingick i tillvaron. Jag vakande inte ens klockan 5 på morgonen. Vi är kristna , men kyrkobesöken är inte så många. Man är muslim men hur många följer böneutropen?

Nu hör jag att frukosten är på gång i köket. Ett förtydligande: När vi flyttade tillsammans kom vi överens om att jag skulle bli serverad frukost varje morron och på den vägen är det. Idag har vi mulet och 5 minus.

Ha en bra helg.

Kram Viola

2010-02-13 @ 08:30:09
URL: http://Polargrevinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0