Barata na cama

Gissa vad som väckte mig i morse? Ett envist kittlande på min högra underarm, jag vaknar och tittat under lakanet - en 5 cm lång kackerlacka! iiiiiiiiii. Kommer ihåg mitt första möte med kackerlackor, det var på Kuba. Vi bodde i militärbaracker i våningssängar tillverkade av armeringsjärn. En kväll när jag satt utanför baracken hör jag ett helikopterliknande oljud, och något surrar förbi. Detta något landar någon meter ifrån mig och jag ser ett svart nästan fyrkantigt odjur. På den tiden var jag hysteriskt rädd för allt var flygande kryp hette, stora som små. Då kommer en av våra kubaner förbi, han ser min reaktion och börjar skratta högt, men ändå vänligt. Vad är det, vad är det skriker jag åt honom. La cocaracha, la cocaracha blev det roade svaret. Kackerlacka. Sedan såg jag många fler kackerlackor modell fyrkantiga. Här i Mozambique är en del av dem spolformade och rödbruna och som sagt minst 4 cm långa.

Jag slog inte ihjäl den, det hade blivit kladdigt i sängen, så jag bara vispade ner den på golvet.

Nu vet jag inte om det är kackerlackan eller barata som de heter här, som har gjort Noddy helt toppad idag, eller om det återigen är en liten råtta i mitt sovrum. Hela dagen har hon varit på vakt i mitt rum, skällt ibland och rivit sönder en låda med Cd skivor. Det kommer att bli en orolig natt, Noddy kommer att “jaga” och jag kommer att sova i stötar. Tack och lov är det Söndag i morgon. Nu är det sov dax, och jag har en burk “By-gone” giftspray vid min sida i sängen. Tryggt och gott.


Kommentarer
Postat av: Znogge

Vilket uppvaknande!

2010-02-14 @ 10:41:04
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: lejonet

kackerlackor är äckliga, måste jag medge. Gillar nästan alla djur, men inte kackerlackor!

2010-02-14 @ 11:45:10
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: fia

hm gillar nog inte kackerlackor jag heller , men jag gillar att komma in här på bloggen din och idag skickar jag alla hjärtans krmar till dig och alla fina människor i din närhet.

kram.

2010-02-14 @ 16:14:26
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Em

Sv: Det är väldigt osäkert om jag hittar på något alls, men jag har kollat på sidor för volontärer, men det blir för dyrt för mig. Man måste betala resan själv (helt okej), men sen måste man även betala lika mycket som för en charterresa för att vara där och hjälpa till. Får jag mat och logi, så betalar jag gärna resan själv och annat som skall till. Jag har ett jobb i dag och jag har aldrig gjort något liknande. Min tanke är att kanske lägga min semester på något första gången och om det visar sig vara något där jag känner att jag verkligen kan bidra med något, så skulle jag kunna tänka mig att säga upp mitt jobb och göra det jag vill för en kortare eller längre period. Vad är rosa bussarna? Har du en länk?

2010-02-14 @ 20:13:05
URL: http://egoinasmamma.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0