Rån mitt på dagen

Sitter på kontoret när Ausi kommer in på rummet. Svettig och blek om läpparna. En halvtimma tidigare hade hon blivit rån hotad med kniv av fyra unga män i 25 års åldern. De tog hennes mobiltelefon, men brydde sig inte om portmonnä med pengar eller pass. Att bli utsatt för övergrepp är alltid mycket otrevligt, men att dessutom bli hotat med kniv, det är illa.

Lite senare går vi tillsammans upp till stan för att skaffa nytt telefonkort och telefon. Jag är arg och vill slåss, blir så in i bänken irriterad på den stadigt ökande brottsligheten här i Nampula.

Nåja, vi tar några varv på stan, äter lunch på Cubacabana och humöret lättar lite.

Nu är det kväll och Ausi har sytt en fin linneklänning, så det blev ett bra slut på dagen i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Börje i SofieRo

Ja du man skulle nog göra sig olycklig genom att agera mot "buset"

Jag skulle nog tvärdö pga överbelastning!

2010-04-17 @ 10:03:22
Postat av: Mia

Spännande att finna dig som bloggar från Afrika, jag har planer på att min nästa långresa ska gå till Kenya, antingen i höst eller nästa höst. Det blir en vanlig turistresa... Litet skillnad mot ditt liv.



Ja, att känna sig hotad kan sätta djupa spår under lång tid. Inget trevligt, även om slutet blev bra i det här fallet.

2010-04-22 @ 06:58:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0