Nina, hon kan hon.

Har du tänkt på att man kan baka en hög kaka i en “4 kg” tom torrmjölksburk. Det gjorde Nina idag. Enligt urgammalt recept från hennes rysa mormors mor, bakade Nina en saffransbulle på högkant, fylld med russin. Bokstäverna RX tror jag det var på toppen, som symboliserar Jesu uppståndelse. Till kakan som skars i skivor med “locket” intakt fick vi någon sorts söt ostgrejs. Riktigt smarrigt minsann och den satt fint efter Janssons frestelse. Tänk dig att äta Jansson i Afrika. Stämningen var helt rätt, molnigt och småregn inte alltför varmt, precis som en vanligt svensk campingsemesterdag i Augusti. Fick nästan lust att sätta upp tältet i Ninas trädgård, bara för att få höra regndropparna slå mot tältduken, ligga gott nerstoppad i en lagom fuktig sovsäck på en knarrig luftmadrass. Oj vad mysigt.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag tycker mycket om tanken att någon kom på tanken att baka i den stora burken :)

Nu är det ju "inne" att använda formar av silikon, jag tror att poängen är att kakorna lossnar lättare. Själv är jag så konservativ så jag hävdar hårdnackat att en kaka SKA fastna i formen och knackas ut för det har alltid varit så ;)

Det är enkelt att vara sån när man bakar en gång om året..om man absolut måste..

2010-04-05 @ 01:42:00
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Börje i SofieRo

Ja du erbjudandet står fast kom opp så skall du få sova i tält och en sovsäck, jag kan inte lova dej att det regnar, för det gör det sällan här hos oss! haha!

Annars bara bra med oss, mulet i dag men uppehåll och +2 grader, snön tinar så sakta bort för snart är det midsommar!

Tänk vad mycket vi tappat i denna matrialistiska värd, det skall vara teflon och allehanda morderna saker för att kunna leva!

Men det kan ju också vara bra ibland!

2010-04-05 @ 11:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0