Laika och Malou

Laika, hon är väl omkring 6 till 7 år gammal storvuxen med svart tjock päls och helt vita ögon - hon är nämligen blind sedan några år tillbaka. Nu har hon hamnat hos mig. Ägarna flyttade till Maputo i februari, men sa att de ville ha henne med sig, bara de kunde ordna med en lämplig transport. Buren som H hade ordnat var alldeles för liten, bara Laikas bakdel kunde passa in. Så det blev ingen flygresa för henne den gången, och det tycker jag nog var lika så bra. Att sätta en supertillgiven hund som dessutom är blind, i en bur, och sedan placeras bland annat transportgods i en bullrig flygplansunderdel, vore förmodligen rena tortyren. Men problemet är ju att jag blir mer och mer fäst vid henne för varje vecka som går. Malou däremot, den unge herrhunden som jag också tillfälligt tagit hand om har fått ett fosterhem, men jag väntar bara på att de skall bygga ett fint litet hundhus, eller hundkoja till honom. Sedan skall jag “skola in” honom ett par gånger innan han får flytta för gott. Vill ju se att de som tar emot honom vågar klappa och kela med honom. Detta är Moçambique och hundar anses inte har mer värde än något som skäller och vaktar. Att en hund har känslor och behov, tycks tyvärr många inte förstå. Jag har just varit ute och sagt god natt till dom, pratat en liten stund kliat Laika lite extra bakom öronen. Hon njuter av de små stunderna. Hon suckar och tungspetsen far in och ut genom munnen medan hon sträcker på halsen så att jag skall komma åt, halvblundande lyssnar hon på mitt småprat. Jag ber dom inte skälla för mycket i natt. Hoppas de gör som jag bett dem.

Kommentarer
Postat av: LiseLotte

I Södra Europa tycker jag det är lite samma sak. Där springer det ju många herrelösa hundar omkring. Jag träffade en svenska som har café I Thailand och hon matade 3 hundar som kom och gick med hundmat. Det var många thailändare som tyckte hon var knäpp.



2010-04-06 @ 21:34:57
URL: http://liselottesjodin.blogspot.com/
Postat av: Daniel

Så hemskt att människans bästa vän uppskattas så dåligt i många delar av världen.

Men blir så ledsen.



Myspys å kela med dem du!

2010-04-07 @ 08:13:28
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: ansepanse

hoppas att du känner dig bättre idag

jag har två vovvar och de är riktiga familjemedlemmar som vi älskar

kramar

2010-04-07 @ 12:27:38
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: attis

Hej vännen. Så gosigt det låter för djuren. Förstår att de trivs bra hos dej. Jag fastnade för dessa färger när jag satt och lekte med bloggen. Blev faktiskt riktigt nöjd. Skoj att du tittar in lite nu och då. Ha det bäst.

Kramen

2010-04-07 @ 14:31:59
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Eva

Lyckliga dom du tagit under dina vingar Greta!

2010-04-07 @ 14:47:35
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Börje i Bäzika

Håller med er alla på denna blogg, det är en familjemedlem man har fått atttaga hand nom och blir omhändetagen själv också av dom individerna!

Själv har jag en 5 månaders schäfervalp, jag tror det är den 5:e i ordningen av schäfer jag har!

Som sagt en liten mys/pys stund vid sänggående är nästan dagens höjdpunkt!

Vad synd om mäniskor som inte tycker om hundar/djur men dom vet inte vad dom går miste om egentligen!

Sköt om er alla djurälskare och må väl med era älsklingar!

2010-04-07 @ 16:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0