Strejken fortsätter och Renamo vill störa

Trummandet mitt emot mitt hus har slutat för ett litet tag, men kampen och strejken fortsätter bland vakter anställda av säkerhetsföretaget OMEGA. De har nu lovats en månadslön av sju innestående som de ännu inte fått ut. Enligt rykten lär en regeringsledamot vara ägare av företaget.

Vi hade val den 28 Oktober och det sittande regeringspartiet FRELIMO, säggs ha vunnit med klar majoritet. Men nu vägrar oppositionspartiet Renamo acceptera resultatet. De hotar med att stänga av vägen mellan Nacala Porto och Nampula. De kommer att tvinga alla resande att återvända tillbaka där de kom ifrån. Detta för att demonstrera makt och att de är kapabla att störa. Denna uppgiften har jag fått från en person med nära anknytning till Renamo, så det är nog lika bra att ligga lite lågt ett tag. Mina kommunövervakare är nu här i Nampula i ytterligare en vecka eftersom de av säkerhets skäl inte får åka ut på landet för att jobba. Ja så ser det ut här i Nampula just nu. Dessutom har det varit en riktigt varm dag idag.


Kommentarer
Postat av: Ulla-Britt

Hej

Så har det varit vid varje val så länge jag var i Mocambique. Inget nytt under solen verkar det som.

Jag läser nu Europarättens grunder, vilket är väldigt intressant. Att studera på universitet ger ivarjefall nya nyttiga kunskaper.

2009-11-08 @ 16:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0