Glädje och njutning

Frangipaniträdets blommor har börjat falla till marken, och de sprider en vidunderlig doft som letar sig fram till terrassen där jag sitter och njuter av mitt morgon tea, fruktsallad och hemlagad yoghurt. Palmerna prasslar i vinden och hundratals småfåglars kvitter inbegripna i hemliga samtal sinsemellan, jag njuter. Befinner mig i mina vänners trädgård här i Nacala. De bor i ett inhägnat bostadsområde "compound" med en liten park, gemensamhetslokaler och en numera torrlagd swimmingpool. (p.g.a. kronisk vattenbrist). Det är tio mindre villor på området och i en av dem bodde jag mellan 2002 och 2004. Husen byggdes av Finida, som motsvarar svenskarnas Sida i slutet av 70 talet. Lite sentimentalt att komma tillbaka till compounden, men också befriande att ha flyttat. Allt är toppmodernt med nordisk design och nordiska möbler men INGET VATTEN. Mina vänner har en liten apparat som extraherar vatten från luften. Det är en uppfinning från Gulfkrigets tid, då soldaterna i öknen måsta ha vatten. Så nu har Juel och Sandra sin egen lilla vattenmaskin till ett pris av 8000 kronor. Den drar förvånansvärt lite ström och i det långa loppet har det lönat sig för dem, både frustationsmässigt och ekonomiskt. Att inte köpa vatten i petflaskor, att inte köra långa rundor med bil med vattentank på flaket för att köpa den dyrbara och ofta smutsiga varan. Apparaten har nu fungerat i 2,5 år utan problem. Så idag har jag gjort morgontoaletten i rent drickbart vatten - de ni bortskämda svenskar. Glädjeämnen finns det gott om, och de varierar för oss alla invånare på jorden. Att få ihop tillräckligt med pengar att ge mat till sin familj i en hel vecka, kan förmodligen ge lika mycket tillfredsställelse och glädje i själen som en nyinköpt soffa på IKEA för en familj i Malmö eller Stockholm. Bådas glädje räcker förmodligen lika länge. Eller mamma http://ajaxen.blogg.se fröjd när lillprinsen äter sin mat utan problem, eller när fru pusselbit http://pusselbitarna.blogspot.com lyckas få ihop hela familjen en till en glad och mysig fredagskväll, och vimmelmammans www.alltforforaldrar.se/vimmelmamman/ kamp och seger mot en hotande cancer. Tag gärna en titt in på deras kärleksfulla och varma bloggsidor. Det finns en hel del att vara lycklig för och man bara tänker efter.


Kommentarer
Postat av: pantheraleo

Frangipaniträd, låter härligt. Du borde sätta en bild på den vid inlägget!

2009-03-23 @ 08:53:03
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: fia

tackar, blir rörd av dina stöttande och värmande komentarer , och ja jag håller med dig , vatten är nåt som vi tar för givet och mycket annat . önskar dig en underbar måndag .

2009-03-23 @ 10:47:08
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0