Tonårs mamma

15 åriga Soraya blev mamma till en liten flicka på 2.800 gram igår eftermiddag. Soraya är en av min hemhjälps alla nio barn och han, Sr. Rodriguez, var lagom glad när det uppdagades att flickan var gravid. Hon är nu den andra dottern i familjen som har "ställt till det". Enligt traditionen här, så skall den blivande barnafaderns familj ta över alla plikter och ansvar för den gravida flickan, ge mat, husrum, betala sjukvårdskostnader och ge allmän omvårdnad. Detta skedde också under de första månaderna av graviditeten, men nu har "fadersfamiljen" plötsligt dragit sig tillbaka och vill till varje pris undvika mer försörjningsbörda. Alltså, lilla Soraya bor nu hemma hos mor och far och 8 andra syskon. Trots allt verkar det som om Rodrigues är nöjd med detta och han spelade upp en livlig scen för mig när han beskrev alla de andra barnens förtjusning över att ha en liten baby i huset igen. Han vill att Soraya skall fortsätta att studera och hemma finns det alltid någon som kan hjälpa till med att se efter den lilla.

När Soraya plötsligt efter inte mindre än 16 timmar efter förlossningen skrevs ut så gick hon direkt hem till mitt hus med sitt lilla knyte. Ingen i familjen visste att hon skulle skrivas ut, så det var bara för henne att traska iväg. Jag bor ganska nära sjukhuset så Rodrigues fick ordna med bud hem så att gammelmor kom och hämtade.
I morgon skall jag ut på stan och köpa babymyggnät, ett paket tygblöjor och en liten skjorta. Att få något nytt är viktigt, en symbol för välkomnandet till denna världen.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Sv: Jag tackar. Är smickrad.



Ha en awesome helg!

2009-01-09 @ 22:06:07
URL: http://elitcyklist.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj...15 år. Men vilken styrka hon har trots sin ringa ålder. Det skulle vara en svenska det, traska iväg sådär bara.... Visst är vi bortskämda....?

2009-01-10 @ 22:12:39
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0