Diarré

Tänk att diarré kan göra så ont. Vaknade klockan två i natt med magknip som inte var av denna världen. Nu känner jag mig rejält slak med ont i hela buken för att inte tala om baken. Men det är inte kolera. Jag äter mycket grönskaks sallad och fruktsallad. Förmodligen har salladen inte varit tillräckligt bra sköljd.

På jobbet har vi planerat ett ganska viktigt projektmöte idag, få se hur jag känner mig i eftermiddag. Men just nu vill jag bara ligga still.

Koleran härjar för fullt i provinsen och ett flertal människor har dött. En av våra chaufförer kom just nu hem till mig för att få några checkar underskrivna, han berättade då att i Nacaroa, ett av distrikten som han besökte igår dog flera personer under gårdagen. Bland annat hade ett barn tagits hem från sjukhuset av sina föräldrar, innan han var färdigbehandlad, familjen smittades och lillasyster dog. Vårat stora problem här är information. Hygien och handtvätt, rent dricksvatten, användande av klorin för att rena vattnet. Klorinet har lanserats i små blå flaskor till ett lågt pris, och det heter "Certeza" = säkerhet. De flesta människor har hört talas om det, men att sedan praktiskt göra det man lärt sig - ja där har vi bristande motivation och förståelse.

Oj, det känns tungt. Att så många skall dö i onödan.


Kommentarer
Postat av: Fru Pusselbit

Läste på nyheterna här om dagen att ca 60000 hade kolera i Zimbabwe, det ligger väl i närheten av Mozambiqe? Det är ju helt otroligt, hoppas att det ordnar upp sig med det!

2009-02-01 @ 02:12:06
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0