Bonding

Airkonden burrar, det är kallt om fötterna, TV Moçambique visar en av sina oändliga "telenovelas", romantiska långkörare ursprungligen från Brasilien. Magen upprörd och lite illamående, haft huvudvärk idag av och till - malaria? Ja, man kan aldrig veta, bäst att ta ett blodprov i morgon för säkerhets skull.

"Folket", dvs. mina kolleger har idag haft praktiska övningar här i min trädgård. Där de praktiserar allt det som de sedan skall undervisa om ute på landsbygden. Många glada skratt, kommentarer och berättelser. Känner att dessa tre dagarna har dubbel funktion. Teamet lär känna varandra som individer, de har kul ihop och vet lite mera om hur var och en fungerar. En av mina vakter, han som har ledig vecka, har inbjudits till att vara ställföreträdande "elev" så att distrikts övervakarna får träna på att berätta och svara på frågor. Jag hade bett vakten L att ställa alla omöjliga frågor han kan komma på. I morgon är sista dagen, och jag vet att de har uppskattat dessa dagarnas träning.

När jag kom tillbaka f rån jobbet, sent som vanligt, så kom den andra vakten och frågade om amning. Han har en tre veckors gammal son hemma så han har alltså också snappat upp ett och annat intresseväckande under träningen. För cirka ett år sedan dog hans lilla då ettåriga dotter i diarré. I stället för att gå till vårdcentralen, så tog modern barnet med sig hem till landet där hon besökte en medicinman...... - flickan dog.


Kommentarer
Postat av: Jossan

å vad hemskt! gör ont i hjärtat att höra det.

2009-01-21 @ 20:27:02
URL: http://littlepinksecrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0