Längtan

Du skulle ha sett hans ansikte. En lagom sliten medelålsers man i enkla kläder, när han tittar på högen av fotbollar. Jag var inne på stans shoppingcenter för att handla lite tea och andra nödvändigheter. Plötsligt ser jag bara hans ansikte, alla hyllorna försvinner och jag får en stor svart sorgsen klump i magen. Mannen utstrålar en längtan så stark att jag nästan kan ta på den. Han vill köpa en fotboll, till vem det vet jag inte, men han har inte råd. Han funderar förmodligen på vad han skall förska i stället så han kan kan köpa en fotboll.

Att ha en stor fin matvaruaffär i ett fattigt land, ökar den mentala klyftan mellan oss alla som bor här. Jag har råd att handla vad jag vill, fylla min kundvagn, men jag mår så illa av att de "fattiga" tittar på mina varor, känner olikheterna mellan oss. Här i Mozambique är jag priviligierad, men det känns inte gott i själen. Ibland tänker jag på Buddah och anar svagt hur han kände när han valde sin väg.


Kommentarer
Postat av: Jossan

Tack för din kommentar, förstår att du trivs med ditt jobb och det är väldigt intressant för oss att få ta del av det i bloggen. Gör ont i mitt hjärta också när jag läser om denne man som så gärna ville köpa en fotboll.

kramar

2009-02-19 @ 11:01:06
URL: http://littlepinksecrets.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Det är så sorgligt att väldigt många har det på det viset som den mannen...

2009-02-23 @ 20:59:52
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0