Inbrott på Julafton

Klockan 07.00 ringer telefonen. Jag hör först inte vem det är eller vad hon säger. Så småningom går det upp för mig att det är Muajuma, Michelles hemhjälp i Lumbo. Hon talar om att det varit inbrott i Michelles hus under natten och att Michelle är på semester. Tänka sig - inbrott på julafton, det är ju botten.

Jag åker till huvudpolisstationen på Ilha och får med mig en polis. Det spöregnar och blåser kraftigt. Vi beger oss till Lumbo på fastlandet och deras polisstation, jag berättar än en gång vad jag vet, och sedan åker vi till huset där Muajuma möter upp.

Huset, ett lokalt byggt hus, men i bra kvalité kunde inte motstå en beslutsam tjuv. Hennes laptop modell Apple, digitalkamera, Ipod högtalarsystem och en hel del verktyg plus en cykel är det mest uppenbara som saknas. Men tjuven hade packat en resväska med hennes kläder för att komma tillbaka senare och hämta är helt uppenbart.

Nu har vi dock ordnat med vakter och nya lås.

Det mest intressanta är dock proceduren på polisstationen. En massa skrivande först för hand sedan på en gammaldags rostig skrivmaskin där vissa bokstäver som u och t saknas. Bordet ett före detta grått numera genom rostigt bord med rostgropar i skrivbordsskivan, och en stol är den enda utrustningen i detta hus utan fönsterrutor, men två fönster lagade med fuktig bucklig möglig plywood skiva. Ingen elektricitet, men med spår efter en tidigare, numera borttagen el ledning. Väggarna har en gång i tiden varit gula, senare övermålade med stråk av vitt som skavts bort på minst 50% av väggytan. Det regnar hela tiden och vattenpölen framför dörren in till huset blir till en enda stor sjö. Jag parkerade bilen alldeles intill trappan så den medföljande polismannen inte behövde ta av sig skorna. Här måste man se till att den mest basala service fungerar, eftersom poliserna sällan har egna transport medel. Men allting har ett pris och i detta fallet var det 200 Metical ungefär 70 kronor så polisen kan köpa plast och laga sitt eget tak i tjänstebostaden som är ett lerhus med grästak.


Kommentarer
Postat av: lejonet

Poliser utan färdmedel, det var något nytt för mig!

2009-12-26 @ 12:25:25
URL: http://pantheraleo.wordpress.com
Postat av: Börje i SofieRo

Ja du inget är heligt numera!

Svårt att begripa dom som utför sådant!

Här hemma har julen fortlöpt bra, med barn och barnbarn med både far och mor föräldrar!

Alldeles för mycket mat bara!

Under helgen -19 grader och över en 1/2 meter vit snö!

2009-12-26 @ 17:27:28
Postat av: Nabr

Alltid tråkigt när man råkar ut för, eller någon man känner råkar ut för inbrott. Det är som en själslig våldtäkt tack vare vetskapen av att någon eller några tagit sig in i ens hem och rotat runt bland alla saker, kläder, foton etc...



En gång så hade jag inbrott i mitt vindsförråd, de snodde min cykel och min lättmetallfälgar som förvisso var väldigt dyra men... Det som inte gick att ersätta var kartongen med fotografier från när jag var barn. Trots att jag annonserade i hela kommunen och vissa angränsande kommuner så återfick jag aldrig mina fotografier och det grämer mig än i dag.



Hoppas din vän inte blev av med allt för mycket personliga ting då de är svårast att ersätta...

2009-12-27 @ 16:14:15
URL: http://nabster.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0