Regn underbara regn

Fredag eftermiddag, på väg till Shoprite, matvaruhuset. Känner mig full av kraft, stegen är lätta och snabba, fötterna trivs alldeles utmärkt i de ärvda gympaskorna som en konsult från Danmark lämnade kvar. I-Poden spelar "These boot are made for walking, and that´s just what I do..." Jag får plötsligt lust att skratta, allt känns så lätt. Denna helgen skall jag vara helt ensam hemma. Har haft gäster i en längre tid, men nu vill jag vara helt själv.

Fullt av gatuförsäljare utanför affären - som vanligt. Det märkliga är att dessa försäljarna har varor som inte går att få tag på inne i butiken, såsom tomater, bananer, avokado, ibland även potatis. Den informella marknaden står för en hel del av detta landets ekonomi, fast hur mycket det vet jag egentligen inte men det är en hel del.

Jag nästan skuttar in i butiken, beredd på att spendera. Skall skämma bort mig själv i kväll med ost och ett gott bröd till kvällsteet. Handla konserver, frukostflingorr, torrmjölk, toapapper och allt annat nödvändigt. Låter I-poden spela så jag kan stanna kvar i min egen ljudbubbla, vill inte vara social, inte prata med någon, oj vad jag mår bra.

När jag kommer ut igen har solen försvunnit, luften är så där varm-varm utan att klibba, stora mörka svartlila moln täcker himlen, luften står stilla, bladen i kokospalmerna i trädgårdarna är alldeles orörliga, det är som om allt plötsligt har stannat av. Vi vet alla att snart bryter det ut, först kommer den starka vinden som river och sliter i allt, sedan regnet som vräker ner. Gatorna kommer att försvinna under vattenmassorna likt en bred flod. Allt löst spolas med.

Känner de första dropparna komma, skyndar på stegen, sedan - himlens portar öppnas och jag är helt genomblöt. Ingen ide att skynda längre, saktar ner stegen och är lycklig. Det är fredag och jag skall njuta, alldeles ensam.


Kommentarer
Postat av: matilda

hoppas du har en väldigt fin fredagkväll :)

2009-04-03 @ 21:41:22
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Tant Greta

Ja Matilda, det kan du tro att jag hade. Låg i soffan, läste och lyssnade på musik. Kunde inte vara bättre fredagskväll.

2009-04-04 @ 09:51:28
URL: http://gretastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0